Навіщо українцям відкривати бізнес у Польщі? Власний досвід та рекомендації від Force group
11 листопада, 2022
Третина українських малих та середніх бізнесів планує вихід на міжнародний ринок — згідно з даними дослідження EBA. Це логічний вектор розвитку, адже роками Україна перебувала в стані експортера сировини, а не доданої до неї вартості. Вважалось, що ми можемо експортувати виключно сільськогосподарську сировину, метал та подібні товари. Проте наразі суттєве зменшення внутрішнього ринку дало поштовх для українського бізнесу.
Згідно з прогнозами, цього року економіка України скоротиться на 35%, бо економічна діяльність послаблена руйнуванням виробничих потужностей, пошкодженням сільськогосподарських угідь і скороченням пропозиції робочої сили, оскільки, за оцінками, понад 14 мільйонів людей були переміщені як у кордонах нашої держави, так і за її межами.
За останніми оцінками Світового банку, потреби у відновленні та реконструкції соціального, виробничого та інфраструктурного секторів становлять щонайменше 349 мільярдів доларів США, що більш ніж у 1,5 раза перевищує розмір довоєнної економіки України у 2021 році.
Потрібно не тільки зберегти бізнес в умовах повномасштабної війни, перебоїв електропостачання, зростання інфляції та падіння гривні. Його потрібно диверсифікувати, збільшити валютну виручку та масштабувати на весь світ.
Свою повноцінну експортну історію ми почали з ринку Польщі, бо він ближче до України в логістичному сенсі, а сама країна суттєво нам допомагає. Тобто — ми близькі у всіх сенсах. Додатково до цього — в Польщі величезна українська діаспора та чимало вимушених переселенців і трудових мігрантів.
Вихід на ринок простіший, адже на місці можна швидше знайти людей, що розуміють і українську специфіку діяльності і вже добре орієнтуються в порядках та ділових звичаях місцевих.
До речі, українці сплатили в Польщі податків на 2 мільярди євро від початку війни. Це утричі більше, ніж країна витратила на допомогу нашим співгромадянам. Такі дані навів професор Мацей Дущик із Центру досліджень міграції Варшавського університету, повідомляє ukrayina.pl.
Що ми робили для запуску в Польщі?
Потрібно створити фундамент. А саме — відкрити юридичну особу, винайняти бухгалтера та юриста. Далі — обов'язково вивчити локальний ринок, зрозуміти його місткість, створити карту конкурентів з їхніми перевагами та недоліками, провести SWOT-аналіз.
З особистого досвіду комунікацій з польськими підприємцями та державними службовцями ми зрозуміли, що ринок Польщі відкритий для тих українських компаній, які можуть закрити конкретні потреби. Тут немає нічого дивного, але є важливий меседж для українців — вам у Польщі раді.
Польща наразі — зручний хаб для логістики з та в Україну. Її можна розглядати також як міст між українським та світовим бізнесом. Бо найбільш дружня до нас країна є членом ЄС, отже, відкриття бізнесу в ній дозволяє користуватись митними та транспортними перевагами всіх країн-членів Європейського Союзу. Поки в Україні не працюють аеропорти, можна обирати рейси по всьому світу з польських летовищ.
Між нами та поляками існує ментальна близькість. У нас є спільна історія та перспективне майбутнє. Подібний клімат, їжа, звички. Отже, можна зручно та зрозуміло вести переговори.
Ми аналізували місткість ринку перекладів Польщі та загального стану її економіки, і дійшли до розуміння таких показників. Станом на 2021 рік:
- загальна місткість ринку переказів в Україні 50-60 млн доларів США (приблизні оцінки);
- ВВП України — 200 млрд доларів США, ВВП Польщі — 674 млрд доларів США;
- експорт з України — 68 млрд доларів США, 34% ВВП; із Польщі — 411,6 млрд доларів США, 61% ВВП;
- переважна частина експорту з Польщі — до інших країн ЄС (Німеччина, Чехія, Франція, Італія, Нідерланди), а також до Великої Британії (дані станом на 2021 рік);
- структура експорту — машини та транспортне обладнання, проміжні промислові товари, різні готові вироби, продовольчі товари, корми та живі тварини, послуги;
- імпорт польських товарів в Україну — 72,8 млрд доларів США; імпорт українських товарів у Польщу — 381 млрд доларів США;
- Німеччина — головний імпортер у Польщу, також значними імпортерами були у 2021 році Китай, росія та країни ЄС;
- у структурі імпорту переважають автомобілі та інші транспортні засоби, запасні частини, паливо та олія, медикаменти, обладнання для телерадіомовлення, газ, вугілля та інші енергоресурси.
Виходячи з наведеної вище інформації, можна припустити, що загальна місткість ринку перекладів у Польщі станом на 2021 рік — у діапазоні від 230 до 270 млн доларів США на рік (медіана оцінки — 250 млн доларів США).
Звичайно, що польська економіка також постраждала від російської війни та викликаною кризою енергоресурсів. Прогнозується, що реальний ВВП Польщі зросте на 4,4% у 2022 році та на 1,8% у 2023 році. Ці показники кращі за українські, та не варто очікувати значного зниження ділової активності.
Мої рекомендації щодо відкриття бізнесу в Польщі:
- Скористатись безоплатними консультаціями та рекомендаціями експертів консультаційного центру Дія.Бізнес у Варшаві на тему відкриття юридичної особи, банківського рахунку, оренди офісу та польської податкової системи.
- Вивчити ринок країни. А саме — його місткість у вашій сфері. Якщо Польща переважно імпортує товари вашої категорії, то, ймовірно, на них є попит на внутрішньому ринку, але недостатня пропозиція.
- Проаналізувати взаємовідносини Польщі з іншими країнами ЄС. Потрібно зрозуміти, чи є у вас конкуренти на ринку Польщі саме серед інших європейських виробників.
- Займайтесь нетворкінгом у середовищі українських бізнесменів, які вже відкрили свою справу в Польщі. Вам потрібна інформація з перших рук, а також — можливі партнери та співробітники.
- Читайте локальні польські сайти про бізнес, економіку та повсякденне життя. Вам потрібно зрозуміти стиль життя та ведення справ.
- Більше сміливості! Бо зараз саме той час, коли до України прикута увага, і ми маємо шанс поглиблено інтегрувати у світовий бізнес. В тому числі — за допомогою Польщі.