Бренд для малого бізнесу. Довго? Дорого? Потрібно?
19 травня, 2021
Розпочнемо з історії про маленьку компанію, що мала потенціал, але втратила можливості.
Невелика компанія (читай кав’ярня, магазин, агенція тощо) активно працювала у «блакитному океані»* за рахунок імені власника та «сарафанного радіо». Компанію рекомендували, працівники були зайняті, а клієнти задоволені. Про побудову бренду власне мови й не йшло, «навіщо?», «у нас же все чудово»…
* Блакитний океан — незаймані ділянки ринку, що не мають конкуренції або конкуренція там низька, дають можливості зросту й отримання прибутку.
Тим часом конкуренти активно займались піаром своїх компаній, будували міцні імена, брали участь у виставках, були активними у соціальних мережах. І ось настав день Х, коли власник, навіть маючи багаторічний досвід, не зміг конкурувати з сильними брендами. Океан став червоним і в ньому він не був акулою. Ринок витіснив його.
Чи могла історія закінчитись інакше? Еге ж! А мораль історії така: ігнорування роботи над побудовою вашого бренду спричиняє проблеми у довгостроковій перспективі. І навіть якщо справи йдуть добре, про вас легко забудуть на користь відомого активного бренду, що викликатиме емоції у споживача.
Що ж таке бренд?
Уявіть на мить будівлю на горизонті. На певній відстані ми бачимо красиву міцну архітектурну споруду жовтого кольору у стилі модерн, яка виділяється серед інших будівель. Підійшовши ж ближче, нам стають помітні її елементи: цеглини, з яких вона складається, орнамент, окремі форми та лінії. Це і є елементи брендингу: цінності бренду, його місія та філософія, айдентика, стиль комунікації та стратегія просування.
Ось чому варто задуматись про побудову бренду саме зараз:
- бренд створює привабливий образ компанії та додає цінності вашому продукту;
- за допомогою брендингу ви зміцнюєте свої позиції на ринку, стаєте конкурентоспроможними;
- впізнаваність вашого продукту зростає, а відповідно масштабуєтесь і ви;
- вам стає легше залучати нових клієнтів;
- реклама стає якіснішою і легше потрапляє в правильну аудиторію;
- відомим брендам довіряють і відповідно легко пробачають незначні помилки;
- вас будуть рекомендувати і ви швидше зростатимете;
- єдина стратегія комунікації позитивно впливає на ваш імідж;
- робота у відомій компанії підвищує рівень задоволеності працівників;
- бренд як нематеріальний актив додає вартості вашому бізнесу.
Побудова бренду полягає у формуванні впізнаваності вашого продукту. Мати позитивний імідж + виділятись серед конкурентів = успіх бренду!
Що ж, аби успішних компаній в Україні ставало дедалі більше, ділюсь чеклистом побудови бренду для малого бізнесу:
1. Віднайдіть свою цільову аудиторію
Ви не зможете побудувати видатний бренд, якщо не розумітимете, для кого його будувати. Тож відкладаємо операційні справи на «після свят» і починаємо розбиратись з ключовими типами споживачів та аудиторій і розробляти персони з їх мотивами, «болями», інтересами та цінностями.
2. Розкажіть свою історію
Люди полюбляють історії. Пам’ятаєте рекламу чаю «Річард»? Легенда бренду створює міцний емоційний зв'язок між продуктом і аудиторією, це як цемент архітектурної будівлі. Розкажіть споживачам, у що вірить ваш бренд, який «біль» задовольняє і чому.
3. Візуалізуйте
Час перейти до креативного етапу — айдентики. Це візуальний стиль бренду, який передає ідеї, цілі та цінності компанії. Він відображається у логотипі, фірмових шрифтах та кольорах, формах та візуальному оформленні окремих елементів. Айдентика допомагає бренду формувати асоціації, пов'язані з брендом, та викликати у споживачів потрібні емоції, а також комунікувати зі своєю аудиторією. Розробіть унікальну айдентику бренду. Пам’ятайте: 90% інформації людина обробляє за допомогою зорового сприйняття.
4. Комунікуйте
Правильна комунікація будує міцні стосунки споживача з вашим брендом на основі довіри та взаємного захоплення. А як інакше клієнти стають «адвокатами бренду»?
5. Будуйте корпоративну культуру
Корпоративна культура компанії впливає на працівників, які безпосередньо взаємодіють із клієнтами. Вибудовуйте правильну корпоративну культуру в організації ще з самого початку. Співробітники, цінності яких сходяться з цінностями бренду, які мотивовані та чітко розуміють, куди рухається компанія, зможуть реагувати на потреби клієнтів та допомагатимуть формувати правильний імідж компанії.
6. Розкажіть про ваш бренд
Тепер ринок має знати більше про ваш крутий бренд! Розробіть стратегію просування, рухайтесь та отримуйте бажані результати!
«Брендинг — це довго?»
Брендинг не відбувається в одну мить або навіть через кілька місяців. Створення бренду — це процес. Але постійні зусилля приведуть до встановлення довгострокових відносин з вашими споживачами та зміцнять ваші позиції на ринку.
«Певно, брендинг — дуже дорого?»
Якщо поглянути на бренд з точки зору фінансового менеджменту, то бренд — це нематеріальний актив. Він додає вартості вашому бізнесу і приводить клієнтів, які йдуть за тим унікальним, що вирізняє вас серед конкурентів, викликає у клієнтів довіру, що позитивно сприяє прийняттю рішення у вашу сторону.
До того ж, формування і розвиток бренду компанії допомагає вам знизити витрати на пошук нових каналів збуту.
Маючи правильну стратегію і напрямок, знаючи, які кроки необхідно робити і системно підійшовши до питання маркетингу, ви зможете зробити правильний старт і як мінімум не зливати бюджет! А обравши якісного підрядника, що заточений під малий та середній бізнес, — ви не витрачатимете «усі кошти світу».
P.S. І фінальна порада: не намагайтесь наздоганяти лідерів ринку. Лідери тому й лідери, адже вже зробили щось видатне. І зробивши те саме — ви не станете першими!
Книги, що є обов’язковими для прочитання підприємцю:
- «Пурпурова корова», Сет Годін
- «Як зростають бренди», Байрон Шарп
- «Несвідомий брендинг», Дуглас Ван Праєт
Матеріал входить до низки публікацій від Школи малого і середнього підприємництва, всеукраїнського проєкту Фонду Василя Хмельницького K.Fund. Експерти розповідають про свої знання, інструменти та навички заснування, розвитку та ведення власної справи.