Як зміна діяльності в період коронавірусу відобразиться на компаніях сьогодні
27 жовтня, 2020
Є низка компаній, які під час пандемії відмовилися від виробництва своїх товарів, почали виробляти маски, антисептики, засоби захисту тощо. У них спостерігалося різке зростання прибутку в період ажіотажу, нині же попит падає. Виникає питання: «Як діяти підприємцям зараз, щоб залишитися на ринку? Повертатися до докарантинних продуктів чи шукати нові напрямки роботи?»
Насправді ті, хто вчасно зреагували, змогли на цьому непогано заробити. Але сьогодні ситуація потихеньку стабілізується, і шалений попит починає спадати.
Як закріпити й повторити успіх?
Отримавши чудовий результат, підприємець намагається його повторити. І це нормально, але досить небезпечно. Для того, щоб повторити чи закріпити якийсь успіх, потрібно зрозуміти, з чим взагалі ми маємо справу, розібратися, що це був за успіх, чому раптом саме так вийшло.
Я прихильник того, щоб завжди дивитися на це з точки зору бізнес-процесів компанії, оскільки раптово виникла ніша з потужним попитом, високою рентабельністю, і цією можливістю багато підприємців скористалися. Такі ніші у звичайний час, коли не відбувається великих зрушень у соціумі, практично не виникають, точніше, виникають, але набагато рідше і вони не настільки яскраво виражені.
Для того, щоб продовжити свій виграшний шлях з високомаржинальним і високоприбутковим продуктом, у вас у компанії повинна постійно виконуватися функція пошуку ажіотажних ніш, причому пошук ажіотажних галузей може бути тільки в тій сфері, яку ви можете притягнути з точки зору ваших технологічних процесів.
Роль власника компанії
Обов'язок власників бізнесу, на відміну від ролі вищих керівників, — шукати високомаржинальні ніші, тримати «ніс за вітром», передбачати появу таких продуктів. Це належить до ролі власника бізнесу.
На жаль, більшість власників малого та середнього бізнесу в цьому можуть досягти великого успіху в кращому випадку один або два рази в житті. Знаєте, як це буває, коли знайшов — пощастило, потрапив у струмінь, бізнес заробив, і ми колотимо ту ж саму «кашу». Це по-своєму чудово, тому що це дозволяє поліпшити якість і стандарти.
Я думаю, що ви самі, як споживачі любите обслуговуватися, отримувати послуги в компаніях, які одним і тим самим займаються багато-багато років, постійно накопичують експертизу. Ви б хотіли мати таких партнерів, друзів, постачальників. Це нормально. Ми всі цього хочемо, тому що це нормальний підхід.
Але пошук успішних ніш і аналіз ринку — це певна навичка.
Чому варто повернутися до передкарантинних продуктів?
З точки зору теорії ймовірностей, сьогодні підприємцям варто швидко закінчити з санітайзерами і повернутися до своїх докарантинних продуктів, а не шукати нові «гарячі продукти». Поясню, чому.
1. Відсутня експертність
Більшість власників бізнесу відкривають успішний бізнес у тій галузі, в якій вони експерти. В інших нішах вони не спеціалізуються і не прагнуть бути експертами, тому вони навіть не помітять у цих нішах якісь потенційні можливості, якщо тільки вони не величезні, як було в карантин з масками, санітайзерами й так далі.
2. Немає методики
Для того, щоб успішно шукати ніші та бізнес-проєкти, є методики. Думаю, ви погодитеся: в будь-якій сфері, щоб бути успішним, потрібно знати певні алгоритми роботи.
Інакше станете недосвідченим гравцем на фондовому ринку, який раптом зловив один момент, коли акції впали в саму прірву, і так вже вийшло, що у нього цей момент є готівка, він купує потрібні акції. Звісно, вони йдуть вгору, він заробляє і вважає себе вже успішним інвестором на фондовому ринку. Але цей успіх тільки до першого падіння акцій. З ймовірністю 90-95% він втратить всі свої гроші, якщо не підходив до цього системно. Є ймовірність, що цей підприємець вчепиться в свої акції, не продаватиме довгий час, зрештою, тренд після жахливих спадів все одно зростатиме, він заробить. Але відсоток таких людей буде мізерно малим.
Олександр Висоцький
Упевнений: якщо я візьму 100 власників бізнесу і поставлю питання: «Що вам заважає знайти те, що буде розвивати вашу компанію, знайти ті самі ніші?» зі 100 осіб 99 дадуть відповідь: «Я не можу! Лише ввечері піднімаю голову від робочого столу, я перевантажений». І я з ними згоден, в такому стані займатися пошуком успішних галузей дуже важко.
Тому я завжди кажу, що коли ви будуєте систему управління в компанії, вирощуєте команду керівників, яка може впоратися з оперативкою, ви як власник отримуєте не просто свободу і бізнес, який працює на вас, а можливість застосовувати високорівневі інструменти й професійно виконувати роботу очільника бізнесу. А інакше виходить такий бізнес, у якому співробітники сидять похмурі, в той час, як керівник трудиться замість них, як бджола, і не здогадується, чому ж його компанія стоїть на одному і тому ж місці й ніяк не може скористатися ринковими можливостями.
Олександр Висоцький
«Visotsky Consulting», «Школа власників бізнесу», «Business Booster».