Як втримати малий бізнес на плаву під час карантину. Поради юриста
У даній статті ви дізнаєтеся про такі теми:
1. Карантинні обмеження.
2. Карантинні можливості:
- Для кафе, ресторанів, кав'ярень, кондитерських:
- Доставка.
- Види діяльності.
- Оптимізація роботи персоналу для нової діяльності.
- Виїзна (пересувна) торгівля або організація іншого нестаціонарного об'єкта торгівлі:
- Види діяльності.
- Місце провадження діяльності.
- Дозвіл на розміщення об'єкта торгівлі.
- Для магазинів непродовольчих товарів.
- Для провайдерів послуг.
3. Антикризовий план:
- Як зберегти команду.
- Податкова відпустка для ФОП.
- Трудові відпустки.
- Дистанційна або надомна робота.
- Гнучкий режим роботи.
- Простій.
- Неповний робочий час.
- Як сплачувати податки під час карантину.
- Як зберегти офіс та відносини з орендодавцем, постачальниками та клієнтами.
Ці поради для найчутливіших до карантину підприємців - малого бізнесу.
Можливо зараз доцільно вжити деяких юридичних антикризових заходів, щоб зменшити втрати від обмежень для бізнесу. Водночас є сенс переглянути формат роботи і скористатися можливостями.
Карантинні обмеження
Розглянемо деякі карантинні обмеження для поширених видів малого бізнесу, які діють станом на 1 квітня 2020 року. Умовно, малий бізнес можна розділити зараз на тих, кому:
- працювати заборонено;
- не заборонено працювати, але заборонено приймати відвідувачів;
- прямо дозволено працювати за певних умов;
- діяльність обмежено;
- не заборонено працювати.
Деталі щодо обмежень дивіться у таблиці нижче.
Незалежно від того, чи встановила держава обмеження на ваш вид діяльності, в умовах, коли всі зусилля мають бути спрямовані на боротьбу з вірусом, профільне Міністерство та державні органи не в змозі детально виписати всі умови роботи вичерпно всіх видів бізнесу, які б убезпечили від поширення вірусу.
Тому будьте відповідальними, не чекайте на заборони і приписи, а, за можливості, дотримуйтесь рекомендацій щодо дезінфекції, засобів захисту та дистанціювання.
За цим посиланням ви можете завантажити та роздрукувати наліпки для підлоги та інформаційні матеріали і плакати з правилами поведінки під час карантину.
Карантинні обмеження не означають, що ваш бізнес приречений, адже в ваших силах зробити так, щоб він якомога менше постраждав від карантину, а після закінчення карантину запрацював з новою силою. Можливо хтось навіть відкриє для себе нові можливості і карантин стане поштовхом для переформатування бізнесу.
Карантинні можливості
1. Для кафе, ресторанів, кав'ярень, кондитерських
Доставка
Для закладів громадського харчування карантин стане можливістю організувати або удосконалити власну доставку готової їжі, напоїв, кондитерських виробів.
Зробити це можна власними силами або шляхом співпраці із провайдерами послуг доставки. Якщо вирішили організувати власну доставку, її можна здійснювати власним чи орендованим транспортом. Розгляньте і можливість скористатися програмою кредитів для малого бізнесу 5-7-9%.
Види діяльності
Можливо для доставки вам знадобиться додати нові види діяльності до державного реєстру та реєстру платників єдиного податку. Підійдуть КВЕДи 56.29, 56.21, 47.99, 47.91.
Якщо таких КВЕДів немає у вашому записі в ЄДРПОУ, внесіть їх туди, подавши Заяву за формою про державну реєстрацію за Формою 11 через нотаріуса або державного реєстратора.
Також ви можете це зробити онлайн за допомогою державного онлайн-сервісу Дія, де за лічені хвилини можна внести зміни до видів економічної діяльності, що зберігається в ЄДРПОУ. Аналогічну послугу можна отримати за допомогою онлайн-сервіс Мінюсту (для цього потрібен ЕЦП).
Таку заяву можна надіслати і поштою, але в такому разі знадобиться нотаріальне завірення підпису на ній (це передбачено статтею 15 Закону про державну реєстрацію).
Після цього надішліть Заяву про застосування спрощеної системи за Формою 6 із новими кодами у вашу податкову поштою. Також можна подати таку заяву через програму Єдине вікно подання електронної звітності.
Обов’язково подайте через електронний кабінет платника запит на витяг з реєстру платників єдиного податку і переконайтеся, що ваш КВЕД з'явився в Реєстрі.
ФОП-спрощенці другої групи мають відправити Заяву в податкову до 20 числа місяця, який іде за місяцем здійснення нової діяльності. А ФОП-спрощенці третьої групи можуть це зробити разом з квартальною звітністю.
Навряд чи кафе та ресторани використовують першу групу спрощенців, але про всяк випадок врахуйте, що ФОП - спрощенець на першій групі може здійснювати виключно роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках або надавати побутові послуги населенню, тому новий вид діяльності для цих ФОП, можливо, вимагатиме зміни групи, а це можливо лише з наступного кварталу.
Для юросіб процедура розширення видів діяльності, хоч і не є обов'язковою, але рекомендована, особливо для платників ПДВ, в яких відсутність виду діяльності може викликати труднощі з реєстрацією податкових накладних. У клієнтів таких платників можуть виникнути проблеми з підтвердженням витрат та податкового кредиту. Тому краще додати коди.
Юрособі для зміни КВЕД, крім Заяви, потрібно надати державному реєстратору або нотаріусу рішення вищого органу управління (загальні збори ТОВ або єдиний учасник ТОВ). Підписи на такому рішенні мають бути нотаріально завірені (вимога статті 15 Закону про державну реєстрацію), тому логічно і нотаріальне завірення, і державну реєстрацію здійснювати в одному місці - у нотаріуса. Але у разі внесення змін онлайн із застосуванням ЕЦП нотаріальне завірення не потрібне, в такому разі нікуди йти не потрібно. Після державної реєстрації змін необхідно подати відповідну заяву в податкову службу.
Оптимізація роботи персоналу для нової діяльності
Якщо частина персоналу, що залишилася без роботи у зв'язку із закриттям закладу погодиться, то їх також можна залучити до роботи з пакування та доставки. З точки зору трудового законодавства зробити це можна шляхом:
- Суміщення
Суміщення професій на одному у того самого роботодавця - це коли працівник поряд з його основною роботою залучається до іншої. Не слід плутати суміщення із сумісництвом - сумісництвом називають роботу одночасно на двох підприємствах. Суміщення оформлюється Наказом оплачується і оподатковується так само, як і будь-яка заробітна плата. За суміщення стаття 105 Кодексу законів про працю (КЗпП) передбачає встановлення доплати в розмірі, передбаченому колективним договором. Якщо колективного договору немає, або в ньому немає розміру доплати, встановіть розмір такої доплати Наказом.
- Переведення
Переведення на іншу роботу, яке може бути трьох видів:
а) переведення на іншу роботу у того ж роботодавця (ст.32 КЗпП). Таке переведення здійснюється лише за згодою працівника;
б) тимчасове переведення на іншу роботу на тому ж підприємстві строком на 1 місяць для відвернення або ліквідації наслідків стихійного лиха, епідемій, епізоотій, виробничих аварій, а також інших обставин, які ставлять або можуть поставити під загрозу життя чи нормальні життєві умови людей (ст. 33 КзПП).
Оплата праці при такому переведенні здійснюється за виконану роботу і не нижче середнього заробітку за попередньою роботою. Таке переведення згоди не потребує, але переводити не можна осіб, яким така робота протипоказана за станом здоров'я. Також згоди працівника потребує переведення вагітних жінок, які мають дитину з інвалідністю або дитину віком до шести років, а також осіб віком до вісімнадцяти років без їх згоди.
в) переведення у зв'язку з простоєм (ст. 34 КзПП). Стаття 34 КзПП. Детальніше про простій - дивіться нижче у розділі “Антикризовий план”.
2. Виїзна (пересувна) торгівля або організація іншого нестаціонарного об'єкта торгівлі
Можливо ви давно мріяли придбати автопричеп для торгівлі авторськими хот догами, чи морозивом, як у голлівудських фільмах. Чи може ви планували поставити торговельні автомати, або торговельні палатки чи лотки?
Варіанти торгівлі їжею та ресторанної діяльності дуже різноманітні. Для того, щоб розібратися з ними радимо почитати цю Інструкцію, яка дає визначення різних форм роботи - стаціонарних, напівстаціонарних і пересувних.
Для придбання необхідного обладнання прийде програма підтримки малого бізнесу кредитуванням на умовах 5-7-9-%. Тож, можливо, настав час почати нову діяльність.
Види діяльності
Для виїзної або пересувної торгівлі вам треба буде додати види діяльності КВЕД, які застосовуються для торгівлі з лотків і на ринках з групи 47.8 (47.81, 47.82, 47.89) та 47.99 (Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами). Такі самі види треба мати для встановлення торгових лотків та палаток.
Здійснюють виїзну та пересувну торгівлю, а також торгівлю з лотків і палаток за Правилами роздрібної торгівлі продовольчими товарами, Правилами торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, загальними Правилами дрібнороздрібної торгівлі, Законом про захист прав споживачів.
В цьому матеріалі йдеться про виїзну (пересувну) торгівлю продуктами харчування, які наразі дозволено продавати під час карантину, пересувна торгівля іншими товарами може мати певні особливості
Місце провадження діяльності
В Заяві про спрощену систему, яку ви, можливо, будете подавати для зміни видів діяльності, відкоригуйте також місце провадження вашої діяльності, якщо зараз воно обмежене однією адресою.
Для пересувної торгівлі як місце діяльності, доцільно вказати торгівлю на ринках або виставках України, а не конкретні адреси.
До речі, місце торгівлі можна обрати не будь-яке, є обмеження для встановлення торгових точок поряд із комунікаціями, на інфраструктурних об'єктів, вимоги щодо розміщення на тротуарах, та інші.
Дозвіл на розміщення об'єкта торгівлі
Також для торгівлі через кіоски, ларьки, палатки вам може знадобитися паспорт прив'язки тимчасової споруди, отримати який можна в порядку, передбаченому законодавством, а також право користування земельною ділянкою. Для напівстаціонарних споруд у містах діє спрощений порядок отримання права користування землею.
Рішення про отримання паспорту прив'язки тимчасової споруди приймається протягом 10 або 15 днів (залежить від наявності у складі відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради органу органу з питань містобудування та архітектури), а потім протягом 3 днів заявник має бути повідомлений про прийняте рішення.
Санітарні вимоги
Також слід потурбуватися, щоб потужності для приготування їжі у виїзному пункті відповідали вимогам Закону про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів.
Торгівля продуктами харчування вимагає дотримання санітарних норм і правил. Пункти дрібнороздрібної торговельної мережі, які торгують продовольчими товарами, їжею без упаковки, повинні бути підключені до водопроводу та каналізації, мати місця для миття рук, обладнання та інвентаря або посуд одноразового використання), мати комплект миючих і дезінфікуючих засобів, бачки з кришками для збирання відходів. Прилавки мають бути закриті водонепроникними матеріалами.
Продукти повинні мати документальне підтвердження їх походження та якості, гігієнічні висновки, сертифікати відповідності, ветеринарні свідоцтва, однак з цими вимогами ви вже маєте бути знайомі, якщо до карантину управляли точкою харчування.
Антикризовий план
Складіть власний антикризовий план заходів, які допомагають мінімізувати негативні наслідки карантину, тобто тимчасово скоротити витрати, не втратити ключових працівників та ваш улюблений офіс або магазини у гарних локаціях, зберегти відносини з вашими постачальниками та покупцями та репутацію надійного контрагента.
Як зберегти команду
Завдання, яке стоїть перед підприємцями сьогодні - не втратити свою команду, забезпечити оплату праці в в повному обсязі та, водночас, з урахуванням обмежених можливостей, скорочення витрат та кризи неплатежів від замовників. Це одне з найскладніших завдань, яке вирішувати слід завчасно, не допускаючи прострочення та невиплат заробітної плати.
Якщо внаслідок перегляду бюджетів та переформатування бізнес-моделі вам доведеться скоротити фонд оплати праці, не поспішайте прощатися з командою.
Розгляньте альтернативні можливості. Наприклад - запропонувати частині людей вивести їх за штат компанії, тобто розірвати за угодою сторін трудові договори і перейти на цивільно-правові відносини.
Це, з одного боку, позбавляє можливості контролю за роботою людей з боку компанії, оскільки люди стають самостійними фрілансерами, підрядниками і фактично перестають бути частиною компанії, вільні обирати інших замовників і використовувати свій час на свій розсуд, не мають підкорятися внутрішньому трудовому розпорядку. Але з іншого боку, це дозволить перейти до іншого формату відносин, коли люди будуть виконувати чіткі обумовлені договором завдання на підставі встановлених договором вимог та за обумовлену заздалегідь платню, у строки, встановлені договором.
В такий спосіб бізнесу простіше управляти витратами та прив'язати винагороду до результату роботи. До того ж якщо ви не зможете забезпечити людину роботою, вона зможе шукати інші замовлення. Ті члени команди, які зареєстровані підприємцями, зможуть застосовувати спрощену систему оподаткування для своїх робіт або послуг.
Проте, треба розуміти також, що, по-перше, не всі хочуть бути фрінлансерами чи прагнуть свободи і автономії. Багатьох працівників не приваблює самостійність, самозайнятість та підприємництво, вони не готові самостійно нести пов'язані з цим ризики.
По-друге, не можна маскувати трудові відносини цивільно-правовими. Враховуйте вироблені практикою критерії розмежування. Відповідно до частини першої статті 21 КЗпП, трудовим договором є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов'язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядку. Трудовим законодавством регулюється процес організації трудової діяльності, цивільно-правові відносини не передбачають втручання в організацію праці. Підрядник самостійно організовує свою роботу і виконує її на власний ризик. Підрядник не виконує трудової функції в компанії і після виконання договору юридично нічим з компанією не пов'язаний.
Також людей можна перевести на дистанційну або надомну роботу, якщо є така можливість, встановити їм гнучкий графік роботи, ввести позмінну роботу або скоротити робочий час, перевести на іншу роботу в рамках вашої організації, додати обов'язків в форматі суміщення професій. Якщо зміна режиму роботи або ротація чи інше переформатування неможливі, тоді можна тимчасово оголосити простій з виплатою ⅔ заробітної плати.
У крайньому випадку, коли дійшло до звільнення людей, оберіть максимально м'який варіант, який дозволить скористатися допомогою по безробіттю.
Податкова відпустка для ФОП
Якщо у вашому бізнесі задіяні ФОП першої та другої групи, наприклад члени вашої сім'ї, які через скорочення вашої діяльності фактично не працюють зараз, скористайтесь можливістю оформити податкову відпустку на один календарний місяць, передбачену п. 295.5 ПКУ. Це надасть можливість не сплачувати єдиний податок за фіксованою ставкою в цей період. До того ж нове законодавство передбачає пільги зі сплати ЄСВ в період карантину - див. нижче.
Трудові відпустки
Перш за все треба розуміти що працівника не можна відправити у будь-яку відпустку без його згоди. Відпустка надається на підставі заяви працівника.
Якщо працівник не скористався щорічною оплачуваною відпусткою (24 календарних дні), можна запропонувати йому використати таку відпустку зараз. Але така відпустка є оплачуваною і відпускні слід виплатити за три дні до відпустки. Тим не менше, це рішення дозволить після карантину максимально мобілізувати команду.
Неоплачувану відпустку (стаття 84 КзПП) під час карантину теж можна надати лише за заявою працівника. Не можна примушувати працівника до неоплачуваної відпустки. Такі неоплачувані відпустки поділяються на 2 види:
- ті, які надаються обов'язково за певних обставин, перерахованих в законі та на певний визначений законом строк;
- ті, які надаються за згодою роботодавця. Строк таких відпусток обмежений і складає 15 днів, але Законом №530 про запобігання COVID-19 передбачено виняток з цього правила - у разі запровадження карантину в ці 15 днів не включається строк карантину, тобто відпустка може тривати весь період карантину+15 днів.
Дистанційна або надомна робота
Дистанційна (надомна) робота - це така форма організації праці, коли робота виконується працівником поза приміщенням роботодавця. Місце виконання роботи обирається працівником самостійно. Трудовим договором можна врегулювати, чи поширюються на працівника правила внутрішнього трудового розпорядку.
У разі переведення працівників на дистанційну або надомну роботу з ними слід укласти письмові трудові договори (стаття 24 КЗпП та стаття 60 КзПП). Але відповідно до нового Закону № 540-IX від 30.03.2020, на час загрози поширення епідемії, пандемії та/або на час загрози військового, техногенного, природного чи іншого характеру умова про дистанційну (надомну) роботу та гнучкий режим робочого часу може встановлюватися у наказі (розпорядженні) власника або уповноваженого ним органу без обов’язкового укладення у письмовій формі трудового договору про дистанційну (надомну) роботу.
Якщо для роботи вдома працівнику треба надати службову комп'ютерну техніку або інше обладнання, будьте уважними при оформленні таких відносин. Договір про повну матеріальну відповідальність, який часто застосовується на практиці, може укладатися не з усіма працівниками, а лише з тими, які займають посади або виконують роботи, безпосередньо пов'язані із зберіганням, обробкою, продажем (відпуском), перевезенням або застосуванням у процесі виробництва переданих їм цінностей. Перелік таких посад і робіт, а також типовий договір про повну індивідуальну матеріальну відповідальність затверджуються в порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України. На даний момент все ще застосовується старий радянський Перелік. Що стосується звичайного договору зберігання, то такий договір, за загальним правилом, не передбачає можливості користуватися майном. Для того, щоб правильно оформити відносини щодо використання службової техніки вдома, зверніться до юриста.
Гнучкий режим роботи
Це, умовно кажучи, є новелою Закону № 540-IX від 30.03.2020, оскільки законодавство і раніше непрямо передбачало таку можливість. Гнучкий режим роботи — це така форма організації праці, якою допускається встановлення режиму роботи, що є відмінним від визначеного правилами внутрішнього трудового розпорядку. При цьому такий режим не тягне за собою змін в нормуванні чи оплаті праці. Так само і тривалість робочого часу має відповідати загальним нормам законодавства. За загальним правилом такий гнучкий режим встановлюється за погодженням між працівником і роботодавцем, однак є виключення.
На час, зокрема, загрози поширення епідемії умова про дистанційну (надомну) роботу та гнучкий режим робочого часу може встановлюватися у наказі роботодавця без обов’язкового укладення у письмовій формі трудового договору про дистанційну (надомну) роботу.
Простій
Це призупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами. У разі простою необхідно зафіксувати відсутність роботи у працівників поясненнями або доповідними записками. Далі потрібно зібрати комісію для складання Акту про простій. Актом складається в довільній формі, але має містити інформацію про дати, причини простою, підрозділи та працівників, які перебувають у стані простою. Далі керівник має видати Наказ про простій. Також треба подбати про інше документальне підтвердження обставин, що призвели до простою.
Таке переведення допускається на строк до 1 місяця.
! Оплата праці під час простою
Якщо на підприємстві оголошено простій, то оплата праців працівників, незважаючи на це, має здійснюватися у розмірі не нижче ⅔ тарифної ставки або окладу. А за час простою, коли виникла виробнича ситуація, небезпечна для життя чи здоров'я працівника або для людей, які його оточують, і навколишнього природного середовища не з його вини, за ним зберігається середній заробіток (стаття 113 КЗпП).
! Обережно зі зміною істотних умов праці
Врахуйте, що такі зміни умов праці, як система і розмір оплати праці, режим роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення, зміна розрядів і найменування посад, є істотними (ч.3 статті 32 та стаття 103 КЗпП). Це означає, що у разі, якщо такі зміни відбуваються за ініціативи роботодавця у зв'язку із змінами в організації виробництва і праці, попереджати працівника про них слід за 2 місяці, щоб надати йому можливість відмовитися і знайти іншу роботу. Разом з тим, якщо працівник самостійно виявив бажання про зміну режиму роботи чи перехід на неповний робочий час або суміщення, і написав про це відповідну заяву, попереджати за 2 місяці немає необхідності.
Неповний робочий час
Режим неповного робочого часу запроваджується для конкретного працівника наказом і лише на підставі заяви такого працівника, тобто за його згодою (ст.56 КзПП). Оплата праці в цих випадках здійснюється пропорціонально відпрацьованому часу або залежно від виробітку і може бути фактично меншою за мінімальну заробітну плату. Варто не забувати вести облік фактично відпрацьованого часу, щоб уникнути можливих непорозумінь в майбутньому. При цьому, якщо ви фактично платите працівнику менше за мінімальну заробітну плату, ЄСВ треба нараховувати від мінімальної заробітної плати та утримати із фактичного заробітку працівника.
Зверніться за допомогою до держави
Роботодавець може отримати від держави допомогу для працівників по безробіттю у разі вимушеного скорочення передбаченої законодавством тривалості робочого часу у зв’язку із зупиненням (скороченням) діяльності через проведення заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), передбачених карантином. Тобто, умовою для виплати цієї допомоги є вимушене скорочення робочого часу (див. вище) та скорочення чи зупинення діяльності роботодавця. Таке скорочення чи зупинення має бути спричинено “антивірусними” заходами. Таке скорочення не можна ототожнювати із скороченням чисельності штату або інші зміни в організації виробництва чи праці, що регулюється КзПП і передбачає цілу низку трудових гарантій для працівників.
Відповідно до внесених змін до Закону України «Про зайнятість населення», допомога встановлюється за кожну годину, на яку працівникові було скорочено передбачену законодавством тривалість робочого часу, із розрахунку двох третин тарифної ставки (окладу), встановленої працівникові. Розмір допомоги не може перевищувати розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом.
Для отримання допомоги слід довести, що роботодавець вживав заходів, передбачених карантином.
Важливо: допомога не надається у разі наявності у роботодавця заборгованості з виплати заробітної плати та сплати єдиного внеску, яка виникла протягом п’яти років, що передують року зупинення діяльності.
Право на отримання цієї допомоги мають лише працівники за трудовим договором, тобто, якщо хтось надає вам послуги за цивільно-правовим договором, отримати допомогу така особа не може. Увага: звернутися із заявою про надання допомоги роботодавець має протягом 30 днів з дати зупинення (скорочення) виробництва, тому, якщо це ваш випадок - не гайте часу.
Як сплачувати податки під час карантину
На даний момент закон не передбачає пільг щодо сплати єдиного податку, податку на прибуток або податку з доходів фізичних осіб під час карантину. Податки із заробітних плат працівників теж доведеться сплачувати в повному обсязі.
Разом з тим ФОП незалежно обраної від системи оподаткування можуть скористатися пільгою зі сплати ЄСВ за себе - не сплачувати ЄСВ за березень та квітень. Це передбачено Законом № 533-IX від 17.03.2020.
Також законодавцем надано пільгу зі сплати податку на нерухомість та плати за землю за березень 2020 року. За цей місяць платники нежитлової нерухомості та платники податку за землю чи орендної плати за землю державної і комунальної власності, яка використовується у господарській діяльності, можуть не сплачувати, відповідно податок на нерухомість та плату за землю.
Підприємствам, які задекларували податок самостійно, до 30 квітня потрібно подати уточнюючі декларації з податку на нежитлову нерухомість та земельного податку для юридичних осіб, в якій податок за березень відображати як “0”.
Ряд пільг передбачено для видів діяльності, що повязані з наданням медичних і соціальних послуг, торгівлею продукцією медичного призначення. Але ці пільги ми в даній статті не розглядатимемо.
Закон № 540-IX від 30.03.2020 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв'язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)” передбачає збільшення допустимих річних лімітів обороту (обсягу виручки) для перебування на спрощеній системі оподаткування. Ліміти збільшуються наступним чином:
- для 1 групи - до 1 мільйону гривень;
- для 2 групи - до 5 мільйонів гривень;
- для 3 групи (юр.та фіз. осіб) - до 7 мільйонів гривень.
Також цей Закон надає пільги благодійникам. Тож, якщо ви здійснюєте благодійну діяльність як юридична особа, то зможете відносити такі витрати на зменшення фінансового результату до оподаткування без тих обмежень, які існували раніше. А для фізичних осіб є можливість зменшити податок із заробітної плати шляхом застосування механізму податкової знижки на суми, витрачені на благодійність.
Як зберегти офіс та відносини з орендодавцем, постачальниками та клієнтами
Питання збереження офісу, магазину або складу постає для орендарів, які у зв'язку з карантином не мають змоги сплачувати орендну плату. Прострочення оплати за оренду може потягнути за собою розірвання договору орендодавцем та нарахування штрафних санкцій.
Якщо ваше приміщення неможливо використовувати за призначенням внаслідок карантинних заходів, домовтеся з орендодавцем про зменшення або скасування орендної плати та скасування штрафних санкцій.
Перш за все уважно вивчіть ваш договір оренди, адже деякі питання можуть бути врегульовані договором інакше, ніж в законі. Свобода договору означає, що сторони можуть врегулювати відносини на свій розсуд, якщо закон не встановлює певні норми, як імперативні.
Юрист допоможе вам розібратися, які положення вашого договору можуть спрацювати на вашу користь. До того ж, важливо не порушити процедури встановлені договором (наприклад строки повідомлень), щоб не втратити можливості захисту своїх інтересів з формальних підстав.
Незалежно від положень договору, відносини сторін регулює і закон.
Про повне звільнення від орендної плати може йти мова лише у випадках, передбачених статтею 762 Цивільного кодексу - коли орендар звільняється від плати за весь час, протягом якого майно не могло бути використане ним через обставини, за які він не відповідає. Закон №540 передбачає, що з моменту встановлення карантину і до його завершення в установленому законом порядку наймач може бути звільнений від плати за користування майном відповідно до частини шостої статті 762 цього Кодексу. Але таке формулювання по суті не змінює положень статті 762 ЦК і не зобов'язує орендодавця звільнити орендаря від орендної плати на період карантину. Ця норма лише констатація того, що карантин може розглядатися як обставина, що створює неможливість використання майна та підставою для звільнення. Але лише в тому випадку, коли карантин дійсно унеможливлює використання майна.
Якщо орендодавець не погодиться з тим, що внаслідок карантину орендар був позбавлений можливості використовувати майно, тоді спір буде вирішуватися судом. В такому разі орендарю доведеться доводити суду неможливість використання майна. Довести це буде простіше у разі наявності прямої заборони на роботу “карантинною” Постановою КМУ, і дуже непросто - у разі, якщо ви добровільно перейшли на дистанційну роботу.
І навіть у випадку прямої заборони дискусійним буде питання чи мало місце використання орендованого приміщення, коли там зберігалося майно орендаря, чи складські запаси.
В тих випадках, коли заборони не було, аргументом можуть бути обмеження в роботі громадського транспорту, але суд буде прискіпливо вивчати - чи всі працівники не мали можливості добиратися на роботу, чи міг роботодавець забезпечити їх доставку на роботу службовим транспортом, чи орендованим транспортом або через грошову компенсацію таксі. Тож такі спори будуть непростими.
Інша, більш реалістична альтернатива - це зменшення орендної плати. Підставами для цього може бути:
- норма про зміну договору внаслідок зміни істотних обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 ЦК)
- норма про право наймача вимагати зменшення плати, якщо через обставини, за які він не відповідає, можливість користування майном істотно зменшилася (частина 4 статті 762).
На яку саме суму просити зменшення орендної плати закон не пояснює, отже орієнтуватися треба на ті фактори, які спричинили зменшення можливості користування майном і ту міру, в якій така можливість зменшилася. Іншими словами - що саме змінив карантин у вашій роботі, наскільки це зменшило використання майна, яким є ваше обгрунтування пропорцій зменшення орендної плати.
Розрізняйте обов'язок зі сплати орендної плати та штрафні санкції за договором. Вище йшлося про підстави зменшення орендної плати або повного звільнення від неї.
Якщо договором передбачені штрафні санкції, тоді слід шукати підстави для звільнення від відповідальності за порушення договору. Такою підставою, звісно, є форс-мажорні обставини, тобто обставини непереборної сили. На практиці існування таких обставин треба підтвердити сертифікатом Торгово-промислової палати, який хоч і не є виключеним і єдино можливим доказом, проте йому суди віддають перевагу. До речі, договором може бути передбачено й інші способи підтвердження форс-мажору, тому читайте договір.
Сертифікат можна отримати лише за умови, що карантин є безпосередньою причиною і непереборною силою, яка робить неможливим виконання вами певного зобов'язання перед певним контрагентом. Тут треба розуміти і формальний підхід, який зустрічається на практиці, а згодом в суді - грошове зобов'язання може бути виконане до тих пір, поки працюють банки та існують гроші. А відсутність грошей суди часто не вважають підставою для порушення зобов'язання. Не будемо давати оцінку такій судовій практиці, але слід також знати, що навіть сертифікат про форс-мажор може не переконати суд в тому, що є підстава для звільнення від відповідальності за виконання зобов'язань, адже це лише один з доказів, які суд на свій розсуд може прийняти або не прийняти, надати йому будь-яку оцінку.
Не поспішайте спалювати мости і намагайтеся до останнього врегулювати відносини із орендодавцем мирним шляхом, оформивши ваше спільне win-win рішення письмовою угодою. не забувайте про те, що існує багато варіантів взаємовигідних домовленостей, серед яких і відстрочення чи розстрочення орендної плати, компенсація частини оренди бартером чи послугами, пропорційне часткове зменшення з поступовим “реверсом” в майбутньому.
Якщо домовленості досягти не вдалося, а сплачувати оренду немає ніякої можливості, тоді ваше завдання - збирати докази для можливих майбутніх судових процесів:
- ваше листування з орендодавцем, яке слід вести максимально грамотно та обережно, із залученням юристів;
- ваше листування з покупцями, замовниками, яке підтверджує, що ваша неспроможність виконувати зобов'язання викликана порушенням зобов'язань інших контрагентів внаслідок карантину, а ви доклали всіх зусиль, щоб цьому запобігти;
- дані вашого бухгалтерського обліку;
- документи та рішення органів влади про введення карантинних обмежень.
Подбайте про те, щоб у разі розірвання договору оренди ваше майно не опинилося на вулиці, перевірте який порядок дій при розірванні договору передбачено у самому договорі.
У відносинах зі своїми постачальниками контролюйте строки виконання зобов'язань і не допускайте накопичення дебіторської та кредиторської заборгованості. Особливу увагу приділіть довгостроковим проектам, можливо ці договори слід переглянути, адже ваша робота може в майбутньому не знадобитися замовнику у зв'язку із кризою, або він просто не зможе її оплатити з тієї ж причини. Тому закрийте Актами і оплатами вже виконану роботу.
Успіхів у бізнесі вам!