Українська мова у пошуку Google: як змінились мовні вподобання. Дослідження Serpstat
24 червня, 2022
Serpstat — це український онлайн-сервіс для маркетологів, спеціалістів з SEO та контекстної реклами. Ним користуються тисячі спеціалістів з багатьох країн, щоб швидше та ефективніше просуватись онлайн.
Після початку повномасштабної війни багато українців змінили свої онлайн-звички та почали ігнорувати російськомовний контент в інтернеті. Все частіше українці змінюють налаштування пошуку та виключають результат з сайтами російською мовою. У статті ми розкажемо про результати дослідження команди Serpstat, присвяченого аналізу пошуку Google.
Якою мовою гуглили в Україні у 2021 році?
Дізнатись статистику пошуку за 2021 рік по Україні можна завдяки звіту Google Trends. Частина популярних запитів була російською мовою. Така ситуація пов’язана з особливостями розвитку Google, з відсутністю локалізації операційних систем або браузерів української мовою, а також зі звичкою українців сприймати російськомовний контент.
Аналіз пошукових запитів українців у 2021 та 2022 роках
Для перевірки змін у поведінці українців при пошуку в Google після початку повномасштабної війни з росією, фахівці Serpstat відібрали перелік нейтральних і не сезонних пошукових запитів та проаналізували середню кількість використання у 2021 та в неповному 2022 році.
Пошукові запити, що взяли участь у дослідженні:
- купити ліки онлайн — купить лекарства онлайн;
- відстежити посилку — отследить посылку;
- дивитись футбол — смотреть футбол;
- курси англійської мови — курсы английского языка;
- новини — новости;
- перекладач — переводчик;
- нова пошта — новая почта;
- рецепти — рецепты.
Аналіз пошукових запитів
Можна помітити, що у більшості випадках запити українською зросли. Інколи це відбувалось при одночасному зменшенні запитів російською. В інших випадках бачимо більш виражене збільшення запитів українською при менш помітному зростанні російськомовних запитів. Є окремі випадки зменшення кількості запитів обома мовами. Це відбувалось з різних причин: через розвиток ніші в цілому, непрямий вплив війни тощо. Зважаючи на те, що аналіз частотності дає суб’єктивну оцінку та дуже залежить від вибраних запитів, було проведено додатковий аналіз трендів у пошуку.
Зміни у трендах пошуку з початку війни
Щоб дізнатися, як змінилися тренди пошуку мовних вподобань під час війни, спеціалісти проаналізували трендові запити з 24 листопада 2021 року до 24 лютого 2022 року та запити протягом трьох місяців після вторгнення росії.
Зміни у трендах пошуку до та після початку повномасштабної війни
Після 24 лютого 2022 року частка запитів українською мовою зросла на 10% від попереднього показника (до 35%). Популярність контенту українською буде зростати й надалі, що не може не тішити SEO-спеціалістів і контент-маркетологів. Ніші, які раніше займали російськомовні сайти, зараз не зайняті.
Якою мовою українці отримують результати у видачі
Важливо було перевірити пул українськомовних запитів та доступність їх видачі в режимі реального часу.
Згідно з результатами аналізу, переважна більшість результатів видається державною мовою, деякі російськомовні сайти теж попадають у топ української видачі, але переважно на низькі позиції. З 16 липня 2022 року всі сайти та мобільні застосунки по закону повинні перейти на українську мову, що буде сприяти повному витісненню російськомовних ресурсів з пошукової видачі по україномовним запитам.
Чому важливо у пошуку використовувати запити українською мовою
Експерти закликають до українізації пошуку Google.
Марк Федоренко
Анастасія Вороніна
Дослідження Serpstat показало позитивні зміни в мовних вподобаннях українців при пошуку в Google, але вкрай важливо не зупинятися на цьому та продовжувати боротьбу з російською пропагандою, яка трактує наявність більшості запитів російською як «доказ російськомовності українців».
Якщо українці почнуть активно гуглити українською та перекладати російськомовний контент, це спростує такі хибні висновки й буде популяризувати державну мову в інформаційному просторі. Завдяки змінам в пошуковій поведінці збільшиться обсяг україномовної семантики в Google, що буде стимулювати всіх, хто створює контент використовувати українську мову.
Для підтримки й розповсюдження української мови користувачам потрібно почати гуглити державною мовою, налаштувати результати пошуку Google таким чином, щоб російськомовні сайти були виключені з видачі. А всім власникам бізнесу необхідно подбати про те, щоб їхні інформаційні ресурси були доступні користувачам українською за замовчуванням.
Як показало дослідження Serpstat, після початку повномасштабної війни з росією багато українців змінили свої вподобання в онлайн-пошуку та свідомо перейшли на українську мову. Бізнесу важливо підтримувати цю тенденцію та впроваджувати більше україномовного контенту в мережі інтернет.
Команда Serpstat також розпочала в соціальних мережах флешмоб #гуглю_українською для популяризації рідної мови, допомоги її збереження та викорінення російської з інформаційного простору. Долучитися до флешмобу можна як в Instagram, так і у Facebook.