Гра на випередження. Як керувати ризиками та вести бізнес в непередбачуваному середовищі
13 грудня, 2021
Ольга Таранова
Продуктовий директор ЛІГА:ЗАКОН
Правильність рішення визначається тим, наскільки в результаті вдалося запобігти фінансовим, репутаційним та іншим втратам компанії та уникнути ризиків для бізнесу. Але ризики спершу треба передбачити, зафіксувати та проаналізувати. Для цього існують корпоративні системи ризик-менеджменту, які систематизують ризики та залучають інструменти, що допоможуть витримати будь-який кризовий удар.
Як бізнесу навчитися розуміти, що є ризиком?
Незалежно від того, про який напрямок в управлінні бізнесу йдеться, можна виділити три основні категорії.
Перший ризик — це ризик втрати конкурентної переваги. Тут дуже важливо регулярно слідкувати за новинами ринку, дивитися на діяльність партнерів та конкурентів. Адже якщо у конкурента відбувся прорив, а ви про це дізналися з новин (а ще гірше, якщо вчорашніх), — це катастрофа для компанії. При цьому варто зазначити, що це класична ситуація для багатьох бізнесів, і тому на неї в першу чергу треба звернути увагу.
Друга категорія — репутаційні ризики. Репутація — це нематеріальний актив компанії. Як правило, його складно напрацювати, але дуже легко і швидко втратити. На щастя, за цим можна слідкувати. Обов’язково відстежуємо зворотний зв'язок від клієнтів, моніторимо інформацію про топ-менеджерів і власників, вивчаємо репутацію наших продуктів і як взаємодіє з ними клієнт. Тут варто відзначити, що доведеться зіткнутися з шаленими обсягами інформації з різних джерел (соціальні мережі, публікації в ЗМІ, сайти відгуків тощо).
Третє. Правові та юридичні ризики. Всі розуміють, що для бізнесу життєво необхідно слідкувати за тим, які саме зміни відбуваються у законодавстві. Саме по вашому напрямку, у вашій галузі. Зазвичай цим в компаніях займаються юристи. Але насправді всі керівники департаментів повинні бути в курсі цих змін. І що головне, вони повинні відстежувати сигнали, що такі зміни відбудуться. Таким чином легше реагувати по факту, адже ви вже будете підготовлені.
Наступне питання: хто повинен це робити?
Хто буде відстежувати та подавати інформацію топ-команді для створення бази для прийняття рішення?
Якщо доручити це окремим працівникам компанії, є ризик впливу людського фактора. Особисте ставлення до фактів та інформації переноситься на подачу: ми отримуємо емоційно забарвлені дані. І відповідно сприйматися вони будуть у тій же інтонації. З іншого боку, якщо керівник це робить сам, він вимикається з керівного контуру, тоне в операційній роботі, читаючи та перебираючи масиви інформації. Це абсолютно не вихід. Водночас автоматизація обробки та подачі інформації дає однакову форму і вміст інформації для всіх топ-менеджерів.
Як працювати з ризиками?
Вірний шлях — це збирати інформацію, аналізувати її, моніторити всі зміни, що відбуваються в інформаційному полі та швидко і чітко реагувати. Останнє — це саме те, без чого сучасний бізнес не може успішно існувати: швидка реакції на зміни. На основі неї вибудовуються відповідні стратегії, які дозволяють бізнесу розвиватися.
Наша команда працює з ризиками на базі нової платформи LIGA360, і цим продуктом ми змінили культуру роботи з інформацією. Платформа спрощує безліч процесів та дозволяє компанії динамічно рухатися вперед.
В першу чергу, це персоналізація. Всі дашборди, якими користуються спеціалісти компанії, є результатом особистих налаштувань. Під конкретну людину, під конкретну компанію, під спеціалізацію і галузь ринку. Друге — це сигналізація. Тобто система видає нам в першу чергу саме ту інформацію, яка для нас є найважливішою і яка є в пріоритеті нашого очікування. У відповідний час, у зручній для нас формі. І третє, це єдиний інформаційний простір: ми всі в компанії отримуємо інформацію в однаковій формі, що дозволяє бачити чисті факти. Такий формат створює прекрасне середовище для командної роботи. Відпадає потреба в додаткових зустрічах чи нарадах, і звільняється час для інтелектуальної роботи, для творчості.
Рекомендації від Ольги Таранової
Кожному топ-менеджеру важливо отримувати рафіновану, очищену від зайвих деталей, інформацію. Все це реалізується за допомогою дашбордів, поділених на розділи, кожен з яких відповідає одному з ризиків.
Для якісної роботи з ризиками та прийняття правильних бізнес-рішень потрібно кілька важливих речей:
- дати топ-менеджерам і власникам рафіновану інформацію;
- працівникам компанії — максимальний обсяг інформації та інструменти для роботи з нею;
- автоматизувати процеси та побудувати систему реагування на ринкові ситуації.