COVID-19 vs бізнес: виграшна фандрейзингова стратегія
15 травня, 2020
Традиційно починаємо з огляду видання The economist, який цього тижня має дві обкладинки. У більшості видань журнал говорить про глобалізацію. Вона була в біді ще до пандемії. Відкрита система торгівлі, що домінувала у світовій економіці протягом десятиліть, була пошкоджена фінансовим крахом і китайсько-американською торговою війною. Тепер це перегукується третім ударом — пандемією. Цього року світова торгівля товарами може скоротитися на 10-30%. У першій декаді травня експорт із Південної Кореї зменшився на 46% річного обсягу, ймовірно, найгірше падіння з 1967 року. Не обманюйтесь, що торгова система з нестабільною мережею національного контролю буде більш гуманною чи безпечнішою. Біднішим країнам буде важко наздогнати, а в багатших — життя буде дорожчим і менш вільним. Розбитий світ вирішує проблеми на планеті важче, включаючи в усі процеси пошук вакцини та забезпечення економічного відновлення.
Наше видання «Європа» фокусується на Європейському Союзі. Пандемія не просто викликає там економічну кризу, як і у всьому світі, але також швидко створює політичну та конституційну кризу. Постійні невдачі в реформі ЄС та його валюті призводять до обходу цих питань, які провокують виклики перед Європейським судом та Європейським центральним банком; Німеччина виділяє величезні субсидії, щоб уберегти свої компанії від наслідків COVID-19, підриваючи єдиний ринок; та економічна стагнація в південних країнах євро загрожує отруїти євро. Все це можна вирішити, але члени ЄС не можуть домовитися про те, чого вони хочуть, а також щодо того, як здійснити реформи.
Світ лихоманить, тому ця стаття присвячена більш стратегічному питанню — фандрейзинговій (фандрейзинг — пошук ресурсів) стратегії для бізнесу, тобто побудові плану дій для залучення додаткових ресурсів для розвитку вашого проєкту в мінливі часи.
УСПІШНА ФАНДРЕЙЗИНГОВА ДІЯЛЬНІСТЬ:
План дій для результативної фандрейзингової стратегії.
1. Складаємо список потенційних донорів/інвесторів, який включає їхні адреси, телефони, імена відповідальних працівників. Можна завести на кожного з них окрему картку, до якої разом вносити нові дані про ймовірних або реальних фінансових партнерів.
Дуже важливо пам'ятати, що ваші майбутні партнери — це не мішки з грошима, а люди, які мають певні мотиви для того, щоб взяти з вами спільну відповідальність.
2. Створюємо карту потенційних партнерів за прикладом. Варто добре обміркувати, чому вони мають віддати свої гроші, що ви їм запропонуєте натомість.
Номер |
Категорія |
Ми пропонуємо |
Нам потрібно |
Статус |
ПІБ |
||||
Назва компанії |
БЮДЖЕТ ФАНДРЕЙЗИНГУ
1. Плануємо бюджет витрат на фандрейзинг.
Слід пам'ятати, що перед тим, як залучити кошти, обов'язково потрібно дещо витратити. Потрібно точно порахувати, скільки грошей або інших ресурсів нашої організації варто інвестувати, щоб залучити фінансування. Практика показує, що недосвідчені команди часом більше витрачають на фандрейзинг, ніж отримують на діяльність.
2. Обраємо методи фандрейзингу:
- спільні національні та міжнародні проєкти;
- проєкти, фінансовані державою;
- залучення експертів за гроші міжнародних фондів — волонтерів (програми можна знайти на сайті за посиланням: https://ucci.org.ua/international-projects);
- особисті зустрічі;
- Інтернет-ресурси;
- краудфандинг;
- соціальне підприємництво;
- реклама;
- розсилка листів;
- інше — визначається вашою креативністю!
Варто обрати лише ті методи фандрейзингу, які можуть бути реалізовані з найменшими витратами, водночас — із найбільшим ефектом.
Пропонуємо наступний план дій під час побудови результативної фандрейзингової стратегії:
- Сформувати команду та призначити окрему людину, яка буде відповідальною за фандрейзинг.
- Обґрунтувати критерії, за якими плануєте оцінювати результати діяльності людини, відповідальної за залучення додаткових фінансових ресурсів. Увага! Протягом перших місяців реалізації фандрейзингової стратегії не варто використовувати суму залучених коштів у якості основного критерію. Адже побудова фандрейзингової стратегії — це тривалий процес.
- Систематично оновлювати перелік потенційних донорів. Адже можливості з’являються постійно, а розподіл ризиків ніколи не буває зайвим.
- Створити єдину базу, яка міститиме актуальну інформацію про всіх діючих та потенційних партнерів. Оперативність відіграє не останню роль під час залучення додаткових фінансових ресурсів на розвиток проєкту!
- Фандрейзингова стратегія є довгостроковою та систематичною, тому працювати над нею потрібно теж систематично.
- Під час роботи над фандрейзинговою стратегією не забувайте про моніторинг! Адже своєчасне виявлення слабких місць у стратегії є основою її подальшої успішної реалізації.
- Не забувайте про своїх співробітників та зовнішніх партнерів. Час від часу нагадуйте про себе приємними сюрпризами. Адже співпраця завжди є максимально результативною, коли знаєш, а отже і розумієш партнера.
- Робота над репутацією. Адже хороша репутація — позитивні відгуки.
- Контроль та постійні корективи фандрейзингової стратегії. Адже фандрейзинг — динамічний, як усе наше життя.
ФАНДРЕЙЗИНГОВА СТРАТЕГІЯ ДЛЯ БІЗНЕСУ
Що має підготувати бізнес-проєкт перед тим, як розпочати пошук додаткових ресурсів для його розвитку?
- опис проєкту (ідея, поточний стан, план розвитку);
- маркетингова стратегія (аналіз проєкту, ринку, конкурентів);
- бізнес-план/бізнес-модель (PnL, Cash Flow, Investment Plan).
Ці три блоки складаються у єдиний документ зі вмістом бізнес-плану або окремо для різних цілей, як-от інвестора чи для власного використання.
Види бізнес планів класифікуються відповідно до
1. ЦІЛЕЙ:
- інвестиційні, які спрямовані на впровадження новітніх технологій, випуску нової продукції або виводу на ринок традиційного продукту (здійснюється це шляхом нового будівництва або розбудови діючого підприємства, реконструкції, модернізації, оновлення засобів виробництва);
- розробки стратегії розвитку компанії;
- планування діяльності компанії;
- фінансове оздоровлення діючої компанії.
2. ОБ’ЄКТУ ПЛАНУВАННЯ:
- компанії в цілому (новоствореної чи діючої);
- об’єднань (групи) компаній;
- інвестиційного проєкту (одного з напрямів господарювання).
3. КІНЦЕВИХ СПОЖИВАЧІВ:
- для внутрішнього використання компанією чи її керівництвом;
- для банків, інвесторів, акціонерів;
- для регіональних адміністрацій;
- для бізнес-партнерів (клієнтів, спонсорів, лізингодавців та ін.).
4. ТЕРМІНІВ ДОСЯГНЕННЯ ЦІЛЕЙ (ГОРИЗОНТІВ):
- стратегічні (довгострокові), які представляються у вигляді сукупності основних задач компанії та методів їх досягнення протягом довгого часового проміжку;
- тактичні (середньострокові), які характеризуються значно меншим строком досягнення цілей та методів їх досягнення (від 3 до 5 років), що використовуються для підтримки стратегічних планів та містять більш точний перелік дій щодо рішення задач;
- оперативні (короткострокові), які є системою бюджетування діяльності компанії в цілому та її підрозділів на час найближчого фінансового року (виділяються планові задачі щодо забезпечення всіх напрямів господарювання).
5. РІВНІВ КОНФІДЕНЦІЙНОСТІ:
- офіційні, які призначені для ознайомлення потенційним партнерам, інвесторам, спонсорам.
- робочі, які являються повсякденними керівництвами до дії і використовуються керівниками компаній, командами розробників, а також консультантами, їх відрізняє особлива таємність, оскільки робочі плани містять інформацію, яка не повинна попасти до рук конкурентів (вливання в проєкт, інформація про конкурентне становище, особливості маркетингової політики).
- Інвестиційна пропозиція (що отримує інвестор, умови).
- Опис команди, і чому їй повинні довіряти (експертиза та попередні заслуги).
- Ризики проєкту.
- Портфель клієнтів, продуктів чи послуг.
- Портфель інвесторів.
Перелік донорів формується у таблиці EXCEL за категоріями, наприклад: міжнародні інвестори, національні державні донори, приватні міжнародні фонди, приватні національні фонди, спонсори, приватні донори.
Наступного тижня чекайте план дій при розробці грантового проєкту, а поки бережіть себе, своїх близьких та свою планету і будьте здорові!