Як комунікувати з колективом під час кризи?
14 травня, 2020
В умовах кризи комунікація — це головне. Якщо ви не говорите з колективом, то люди потрохи розбігатимуться, впадатимуть у паніку, депресію, приділятимуть забагато часу новинам. Дистанційна робота, на жаль, до цього призводить.
Тож, говоріть: в індивідуальному форматі, груповому, регулярно!
Ми з колективом зідзвонюємося щодня: зазвичай вранці, на початку робочого дня, і ввечері. Я маю можливість подивитися кожному в очі і зрозуміти, куди і як рухатися далі.
Про що кожен керівник має проговорити з усіма учасниками колективу в першу чергу?
1. Про те, яка поточна ситуація у вашій діяльності.
Якщо впали продажі, знизилися обороти, все скотилося до нуля — про це треба сказати. Без страху і замовчування, без невиправданого оптимізму. Не тисніть, не кричіть. Є об’єктивні обставини, які треба визнати.
- Якщо ви закрилися, то на який період?
- Якщо ви мінімізуєте діяльність, то на який час?
- Якщо є зміни по продуктах, які ви виготовляєте, то на який період ви запровадили ці зміни?
З людьми треба говорити. Включно для того, щоб озвучити поточні фінансові показники. Наприклад: «За цей місяць ми продали на стільки, фонд заробітної плати — такий, обов'язкові витрати, собівартість, додаткові витрати — такі».
Для малого і середнього бізнесу це може бути ключовою дією, яка, на перший погляд, неприємна, а водночас дозволяє відкритися одне одному та з мінімальними втратами вийти з поточної ситуації.
2. Наступне питання, яке турбує працівників — питання зарплати.
Як поточна ситуація вплине на зарплату ваших колег? Поговоріть про це! Адже багато хто вірить і надіється, що ось-ось і все повернеться на минулі показники. Можливо, у деяких бізнесах так і буде, але, на превеликий жаль, більшості не треба на це сподіватися.
Якісно поспілкуйтеся з людьми, поясніть, чого слід очікувати. Буде зменшення зарплати? Переглянете, за що саме оплачуватимете? Буде зміна у формі, часі, тривалості оплати? Обов’язково все це скажіть і поясніть.
Не замовчуйте! Не ховайтеся!
Ось ця соціальна брехня: «Ну ти ж сам знаєш, яка зараз ситуація» — нечесно і несправедливо! А відверта розмова викликає довіру. Навчіться комунікувати і пояснювати.
Чому питання грошей так турбує ваших працівників і колег? Бо більшість населення — фінансово неграмотна. Люди мають запас приблизно на 2-3 місяці. Так, це узагальнено, але візьміть ці цифри до уваги.
3. Наступне, керівнику треба чітко прописати для кожного працівника, які навички він/вона мають опанувати.
Наприклад, завдання може полягати у наступному:
- слід ознайомитися з новою програмою;
- підлаштувати роботу під певні зміни;
- почати виконувати нове завдання у компанії;
- переглянути сайт;
- почати працювати через нову систему;
- опанувати нові вміння.
У вас, як роботодавця, зараз унікальний шанс і можливості ВИМАГАТИ змін. На карантині немає таких слів, як «не хочу», «не знаю», «не вмію». Інакше людина втрачає можливість заробити гроші. Тож, це не тільки в інтересах власника/керівника, а й в інтересах кожного окремого працівника. З часом вони цей ваш тиск і вимоги обов’язково оцінять.
4. Поговоріть із колективом про режим дня. Особливо важливо це під час дистанційної роботи.
Нехай кожен пропише, коли він прокидається, коли починає працювати. Має бути погодинний звіт: що, коли і хто робить.
За таких умов хтось справді дуже якісно включається в роботу, самоорганізується і показує ще кращі результати. Але таких людей меншість. Більшість навпаки — багато відволікається на різні справи, на домашніх улюбленців, на холодильник, на дітей… Тому має бути дуже чіткий, суворий режим роботи.
Наприклад, запровадьте о 10:00 та 18:00 онлайн-зустрічі колективу; вранці всі мають написати в чат цілі, в кінці дня – озвучити, що вдалося реалізувати.
Ще варіант, працівники можуть щоденно заповнювати гугл-форму – хто, що, коли виконував. Тоді вони будуть у тонусі, готові діяти, працювати та рухатися з вами далі.
5. Наступний пункт: погодьте і налагодьте канали комунікації.
Як саме ви комунікуватимете з колективом, а колектив з вами і між собою? Інакше до вас почнуть телефонувати щодо кожного питання. Чи маєте ви на це час?
Тож, краще попередньо планувати зустрічі у гугл-календарі. Ви не можете бути доступними в будь-який час, це створює хаос. Як керівник, маєте чітко пояснити, через які канали треба комунікувати. Наприклад, тільки в письмовому форматі у месенджері, чи через «Асану» – систему видачі завдань.
6. А ще вам варто бути візіонером і оголошувати, на що ви розраховуєте, чого очікуєте.
Так і кажіть: «Через місяць, я думаю, буде така ситуація. Через три — така, через пів року — така. А наступної весни, прогнозую, все налагодиться і увійде в норму». Так ви дасте працівникам острівець надії та стабільності. Ваш обов’язок, як керівника, пояснити і роз’яснити колективу, що їх чекає.
Отже, підсумую:
- З людьми потрібно обговорити реальний стан справ: чесно і без замовчувань. Відкрийте всі фінансові показники.
- Поговоріть про зарплату, про те, на що можуть розраховувати працівники у поточній ситуації.
- Вимагайте освоювати нові навички.
- Обговоріть режим дня: і ви, і кожен учасник має знати, що, коли, хто робить.
- Фіксуйте, якими каналами комунікації спілкуєтеся з колективом.
- Пояснюйте, що і на якому етапі чекає на вашу компанію.
Дотримання усіх цих пунктів дозволяє довіряти вам, як керівнику, і крокувати з вами далі.
Я вірю в те, що ваш бізнес не просто виживе і стабілізується, а й розвиватиметься і стане в рази кращим.