5 кроків, які допоможуть підвищити залученість команди
28 вересня, 2022
Для власників бізнесу важливо, щоб співробітники не просто ходили на роботу, а й були зацікавлені як у своєму розвитку, так і розвитку компанії. Як їх мотивувати та підвищити залученість персоналу?
Великі та довгострокові цілі
Підняти залученість персоналу практично неможливо, якщо у вас, як власника бізнесу, немає чіткої та точної картинки, куди ви ведете свою компанію. Важливо точно і ясно сформулювати великі та довгострокові цілі. Зазначу, що цілі повинні бути масштабними та набагато більшими, ніж поточний стан справ.
Колись я, як власник, озвучував своїм співробітникам ідею про те, що ми станемо міжнародною компанією, з'являться філії в Америці та країнах Азії. Тоді у мене було всього три офіси та близько 30 співробітників, тому мета до такого великого масштабування й справді виглядала амбітною. Можливо вона не була реальна для всіх, але точно надихала багатьох. Ті співробітники, які зі мною з самого початку, зараз очолюють філії та підрозділи. Тому важливо сформулювати глобальну мету компанії та поступово втілювати її в життя. Це й буде тим першим фундаментальним інструментом мотивації для команди.
Карта кар'єрного росту
Наступний інструмент — більш персоніфікований, проте дуже дієвий. Під час прийому нового співробітника важливо прописати карту його кар’єрного росту. При цьому зростання може бути лише вгору, а й перехід з відділу у відділ або навіть об'єднання керівництва над окремими проєктами. Це дасть змогу показати не тільки мету компанії, але й те, що внесок конкретного співробітника важливий та може вплину на роботу компанії вцілому. Розвиток — рушійна сила для усієї команди.
Обговорення карти кар’єрного розвитку потрібно починати відразу після того, як співробітник успішно пройшов випробувальний термін. HR-спеціаліст повинен прямо сказати про те, що компанія чекає від співробітника росту, підйому на високий рівень. Проте, від власника бізнесу, вимагається забезпечити зростання компанії. Розширення команди має бути прямопропорційне її розвитку. Адже якщо компанія не росте або її цілі не масштабуються, процес мотивування команди буде максимально складним. Взаємозв'язок між загальним розвитком компанії та розвитком кожного співробітника — запорука побудови залученості усієї команди до втілення цілей бізнесу.
Безперервне навчання
Індустрії не стоять на місці. Постійне впровадження нових технологій, комунікацій та стратегій вимагає від бізнесу здатності швидко адаптовувати роботу компанії відповідно до змін. Безперервне навчання співробітників дасть можливість постійно тримати руку на пульсі трендів й, таким чином, легко пристосовувати команду до активного ритму. Після того, як співробітник проходить випробувальний термін, для нього складається індивідуальна програма навчання. Вона може містити як курси, пов'язані безпосередньо зі сферою діяльності, так і вивчення іноземної мови, програмних продуктів. Також співробітник постійно дає фідбек по своєму навчанню: пише есе про прочитані книги, вказує пройдені курси та переглянуті вебінари. Така комунікації є важливою, адже дає змогу зрозуміти, як працівник застосовує отримані знання в роботі.
Індивідуальна навчальна програма дуже широка. Вона враховує план кар'єрного росту та складається на декілька років вперед, але, звичайно, її можна коригувати. Впровадження такого інструменту показує співробітнику, які можливості кар'єрного росту є у нього у вашій компанії. А також допоможе зацікавити та зробити його більш компетентним спеціалістом. Рівень мотивації команди зростає, коли співробітники відчувають, що компанія робить їх сильнішими.
Гейміфікація
Доволі новий спосіб збільшення мотивації команди, проте дуже ефективний, адже дає змогу реалізувати дух суперництва у колективі на взаємовигідних засадах. Гейміфікація — це процес використання ігрових практик між співробітниками. Прикладом впровадження гейміфікації у компанії може стати гра, яка визначає кращого продавця в компанії за кількістю тижнів безперервного зростання результатів. Або гра між філіями компанії, де кожна команда змагається за швидкістю зростання доходу та обсягу наданих послуг. Власник бізнесу отримує збільшення прибутку, а співробітники здорову конкуренцію та персоніфіковані нагороди.
У нас в компанії реалізується багато різних ігор, які ведуться щотижня. Багато з них спрямовані на підвищення результатів і компетентності, що теж збільшує залученість. Наприклад, в одному з підрозділів проводиться гра «Найкращий співробітник місяця». У ній враховуються бали за навчання, результат роботи, ефективне використання всіх інструментів управління, присутність на загальних зборах компанії. Співробітник, який переміг в грі, отримує цінні призи від компанії.
Не дивно, що такий метод має велику популярність, адже людям не подобаються нудні речі. Їм подобається грати, змагатися, мати живих противників. Завдання керівника — подбати про те, щоб ці ігри принесли позитивні результати та не переростали в конфлікти.
Зарплата, орієнтована на результат
Прив'язуйте зарплату до результатів: якщо збільшився особистий результат співробітника або результат всього підрозділу, зарплата теж має зрости. Система заробітної плати повинна бути справедливою і прозорою. Я не дарма поставив цей інструмент на останнє місце — він дійсно має меншу роль, хоча і важливий. Він ніби «цементує» всі інші. Адже саме фінанси — є найкращим показником ефективної роботи компанії, результатом взаємодії кожної ланки компанії та усіх стратегій та практик. Доволі часто зустрічаю компанії, які намагаються підвищити залученість команди тільки шляхом збільшення заробітної плати. Але при цьому не формується ефективна команда.
Отже, великі та довгострокові цілі, карта кар'єрного росту, навчання персоналу, гейміфікація і зарплата, прив'язана до результату, — п'ять найбільш успішних інструментів, які я впроваджую для збільшення залученості колективу. Саме вони допомагають будувати міжнародну компанію навіть під час війни та кризи.