Що таке фінансова модель та як вона допомагає заробити більше
11 лютого, 2022
Більшість людей починають свою справу, мріючи про майбутній успіх та великий рахунок у банку. Згодом підприємців починають цікавити прозаїчніші запитання. Як заробляти більше? Як масштабуватись? Як виміряти ефективність розвитку власної справи? На цьому етапі приходить усвідомлення важливості фінансової моделі для бізнесу.
Співзасновник Finmap, онлайн-сервісу обліку грошей для сучасного бізнесу, Іван Каунов розповів, чому стартаперам і підприємцям-початківцям вкрай важливо розібратись, як побудувати фінмодель, та з чого почати це робити.
Що таке фінансова модель?
Це те, як, скільки і за рахунок чого зароблятиме бізнес. З нею ви завжди знатимете, що відбувається з вашим проєктом і грошима. Саме тому її так хочуть бачити інвестори — їм потрібні гарантії, що ви маєте план.
Фінансова модель дає змогу керувати бізнесом «з розплющеними очима». Завдяки їй ви можете оцінити поточний стан справ і скласти план дій з огляду на можливі сценарії розвитку подій.
Це документ, де зібрані всі показники вашого бізнесу. Контролюючи їх та налаштувавши між ними взаємодії, можна успішно керувати розвитком власної справи.
Маючи фінансову модель, ви знатимете:
- з чого починати бізнес (або новий напрямок діяльності) і чи варто це взагалі робити;
- обсяг необхідних інвестицій. Початківці часто хотіли б «що більше, то краще». Та коли доходить до оцінки компанії та розподілу відсотків, то виходить, що не так багато і треба;
- чи потрібно (та чи вигідно) брати кредит;
- коли бізнес досягне точки беззбитковості;
- як заробляти більше;
- який обсяг продажів, замовлень, клієнтів для цього потрібен;
- які у вас виторг, прибуток та грошовий потік;
- що робити, якщо щось піде не так.
Важливо, щоб фінмодель для бізнесу розробив той, хто працює в ньому від заснування. Це може бути власник чи засновник або ж просто співробітник, що добре знає компанію і готовий займатись цифрами.
Запросити фінансиста — не найкраща ідея. Він хоч і фахівець, але якийсь час ви втратите, доки він розбереться у ваших бізнес-процесах.
Як виглядає фінансова модель?
Зазвичай це таблиця в Excel, в якій прописані всі процеси, які стосуються руху коштів.
Найпростіша структура складається із двох колонок:
- доходи (виторг за різними продуктами, послугами, роботами, проєктами);
- витрати (реклама, податки, оренда, зарплати, кава з цукерками в офіс тощо).
Прибуток — те, що отримуєте, коли від доходів віднімаєте витрати.
Важливо прописати кілька сценаріїв розвитку проєкту. Зазвичай їх три: позитивний, реальний, негативний. Для початківців варто додати четвертий — супернегативний. Розпишіть плани дій на кожен випадок: як досягти позитивного результату або що робити, щоб вибратись з кризової ситуації.
На що варто звернути увагу:
- вплив внутрішніх та зовнішніх факторів, обмежень;
- всі категорії доходів та витрат;
- бізнесові показники. До кожного з показників варто мати референс, «чому має бути саме так»;
- термін, на який ви розробляєте фінансову модель.
Робота над фінмоделлю дасть вам одразу кілька переваг: по-перше, проаналізувавши усі процеси на папері чи моніторі, ви неодмінно знайдете, що оптимізувати. По-друге, з інвесторами простіше розмовляти, маючи цифри та план, а не припущення і гіпотези.
Наступні кроки
Збирати показники і починати фінансовий облік. Займатись цим має засновник або фіндиректор — той, хто знає основні вектори руху грошей компанії.
Не передавайте ці обов'язки бухгалтеру — він має готувати звістки, накладні для податкової, займатись бухгалтерським обліком. Фінансовий же облік конкретизує показники по кожному продукту, відділу, напрямку.
Важливі моменти при роботі з фінансовим обліком:
- мати мету ведення обліку. Це важливо для системного аналізу. За його результатами ви оптимізуєте рух коштів;
- звести всі грошові потоки в одному місці. Так ви не лише зможете швидко приймати рішення щодо витрат, а й швидко і легко покажете рух грошей інвесторам;
- не змішувати гроші бізнесу та особисті, а також гроші різних проєктів;
- визначити точку беззбитковості;
- налаштувати зручну аналітику;
- вести облік регулярно. Щовечора вносити в систему весь рух коштів, інакше ви не дорахуєтеся значних сум.
Основні показники для контролю:
- прибуток;
- дебет та кредит. Щоб розуміти, скільки грошей і де «зависло», та коли ви їх отримаєте;
- увесь потік грошей. Для стартапів особливо важлива наявність певної суми коштів для швидкості зростання у бізнесі.
Люди часто думають: «От коли в мене з'являться гроші, тоді я й буду їх планувати». Це так не працює. Спершу має бути план. Ви маєте чітко знати, скільки грошей потрібно на кожен наступний етап розвитку бізнесу.