Отримання грошей для бізнесу через продаж цінних паперів: кому потрібно та як організувати
Нерідко, щоб дотримуватися плану стратегічного розвитку бізнесу й реалізовувати додаткові проєкти, підприємцям і керівникам компаній потрібно шукати інвесторів та залучати капітал. В Україні в таких випадках традиційно використовують банківське кредитування. Оскільки в цього способу є два обмеження (банк контролює використання коштів і потрібно вносити заставу під час оформлення позики), розглянемо альтернативний варіант — випуск цінних паперів на фондовому ринку.
Чому компанії виходять на фондовий ринок
Продавати цінні папери приватним інвесторам, як правило, готові ті компанії, які хочуть або яким потрібно:
1. Покрити дефіцит коштів для фінансування операційної діяльності і капітальних вкладень:
- завантажити свої потужності;
- поповнити оборотні кошти;
- рефінансувати короткострокову та довгострокову заборгованість;
- розвивати основну діяльність;
- купувати, реконструювати, модернізувати або вводити нові потужності;
- підтримувати рівень виробництва.
2. Розвивати інноваційні проєкти, розширювати та урізноманітнювати діяльність:
- створювати дочірні компанії або структурні підрозділи;
- розвивати інфраструктуру, щоб поширювати свої товари чи послуги;
- купувати земельні ділянки або нерухомість;
- створювати фінансову інфраструктуру;
- формувати біржову та публічну історію;
- привернути увагу до бренду компанії.
Залучення коштів на фондовому ринку VS банківський кредит
Банківські кредити — традиційний метод залучення коштів для бізнесу, а випуск цінних паперів, наприклад, облігацій — новинка для українських підприємців. Порівняймо основні відмінності цих способів.
ОБЛІГАЦІЇ |
КРЕДИТ |
|
Застава |
Не потрібна |
Потрібна |
Графік погашення |
Основний борг — у кінці терміну. Відсотки — за умовами випуску (раз на рік, квартал, місяць) |
Переважно основний борг і відсотки виплачуються щомісячно |
Ставка обслуговування |
Вище, бо немає застави |
Нижче через те, що є застава |
Цільове використання коштів |
Використання отриманих коштів не перевіряють |
Використання отриманих коштів строго контролюють |
Термін виконання / схвалення угоди |
3-6 місяців |
3-6 місяців |
Особливості |
Обов'язкова наявність аудованої фінансової звітності за МСФЗ, обов'язкове публічне розкриття інформації |
Обсяг доступного фінансування обмежують застави |
Два способи залучення коштів на фондовому ринку
Компанії, які готові продавати цінні папери інвесторам, повинні скористатися послугами андеррайтера. Зазвичай це брокерська фірма або банк. Надавати такі послуги можуть лише компанії, що мають відповідну ліцензію.
Існує два основні способи залучити капітал із допомогою андеррайтера:
1. Акціонування компанії та вихід на ІРО (первинне публічне розміщення).
Завдяки такому способу емітент (компанія, що випустила цінні папери) розвивається й обсяг її ресурсів значно зростає. Інший бік медалі — внаслідок ІРО його перші власники втрачають частину контролю над компанією.
2. Випуск облігацій.
Цей спосіб — фактично отримання кредиту від широкого кола інвесторів. Якщо порівняти з банківською позикою, то в компанії, що випускає облігації, є кілька переваг:
- доступ до широкого кола інвесторів через фондовий ринок;
- зміцнення ділової репутації, підтвердження прозорості бізнесу;
- використання різних джерел фінансування для розвитку;
- спрощене залучення коштів і зниження процентної ставки у майбутньому;
- залучення коштів без забезпечення.
Як працювати з андеррайтером
Якщо компанія починає шлях на фондовому ринку, без андеррайтера не обійтися. Є три способи співпраці.
- Тверді зобов'язання. Це коли андеррайтер зобов'язується викупити в емітента весь випуск цінних паперів за заздалегідь визначеною ціною. Іншими словами, андеррайтер бере на себе повну фінансову відповідальність перед клієнтом.
- Максимальні зусилля. Це найпоширеніша схема взаємодії. Андеррайтер зобов'язується продати якомога більшу частину випуску за узгодженою ціною, але не бере на себе відповідальності.
- «Все або нічого». Якщо не вдалося продати весь випуск цінних паперів за заздалегідь визначеною ціною, угода анулюється, і андеррайтер не отримує жодної компенсації.
Від чого залежить вартість виходу на фондовий ринок
Вартість залежить від багатьох факторів. Андеррайтер розраховує ціну залежно від таких показників емітента:
- фінансовий стан;
- репутація та надійність основних власників;
- наявність і рівень кредитного рейтингу;
- поточні ставки за аналогічними інструментами схожих компаній;
- термін обігу та валюта випуску;
- наявність забезпечення, опціонів call/put, фінансових і нефінансових угод;
- попит від потенційних інвесторів у момент розміщення;
- макроекономічна ситуація в країні емітента;
- новини, пов'язані з компанією або сектором економіки, в якому вона працює.