Чому реверсивний факторинг є win-win рішенням для покупців та постачальників, особливо в часи економічної кризи?
01 березня, 2021
Уве Поом
Операційний директор у SupplierPlus Group — естонській компанії, що розробила факторингову B2B платформу та наразі почала свою роботу в Україні.
Одним з найпоширеніших видів фінансування дебіторської заборгованості є факторинг. Факторинг у класичному розумінні — продаж інвойсів фактору (тобто банку). Такий вид фінансування підійде компаніям, що працюють з відстрочкою платежу. Традиційний факторинг починається за ініціативою Постачальника, який продає свої інвойси (іншими словами — дебіторську заборгованість) третій стороні, як правило, банку або факторинговій компанії, при цьому отримуючи ранню виплату.
Класична схема факторингу працює так: Постачальник надає товари або послуги, продає інвойси банку (якщо точніше — відступає право вимоги боргу), Банк виплачує постачальнику 80-90% від суми інвойсу за надані послуги, у термін оплати інвойсу, Покупець виплачує Банку всю суму, а Банк своєю чергою виплачує Постачальнику залишок суми (10-20%).
Коли мова йде про реверсивний факторинг, потрібно розуміти, що він починається не з постачальника, як у разі класичної схеми, а з покупця. Ініціатором угоди (і платником комісії на адресу факторингової компанії) в цьому випадку виступає Покупець, якому, наприклад, необхідно подовжити відстрочку платежу за контрактом. Багато інформації можна знайти про переваги реверсивного факторингу для покупців (наприклад, доступ до оборотного капіталу), але як щодо постачальників? Як вони ставляться до реверсивного факторингу і як таке рішення може допомогти їм орієнтуватися в економічній невизначеності?
Програми реверсивного факторингу дуже швидко розвиваються по всьому світу, адже фінансові переваги від реверсивного факторингу є однаково потужними як для постачальників, так і для покупців. Постачальники всіх розмірів та сегментів бізнесу отримують перевагу від дострокової оплати, швидкості обробки платежів та широкого доступу до оборотних коштів, що може допомогти їм подолати економічний стрес.
Щодня компанії вимушені покладатися на оборотний капітал, щоб забезпечити собі опору у важкі економічні часи. Якщо ви — великий постачальник, з гарним інвестиційним кредитним рейтингом — для вас відкрито багато дверей з можливостями для фінансування, навіть в умовах кризи. Однак для МСБ та мікропідприємств варіантів не так багато. Вартість фінансування за традиційним сценарієм комерційного кредитування може бути дуже високою для таких підприємств, і не факт, що таке фінансування їм взагалі буде доступне.
Отже, які переваги реверсивного факторингу існують для постачальників?
- Реверсивний факторинг полегшує витримати наслідки економічної турбулентності. Затримка платежів, особливо від великих покупців є точкою болю для всіх постачальників, і покупці, навіть у складні часи, прагнуть збільшити і без того великі терміни відстрочки платежу. Використовуючи реверсивний факторинг, постачальники будь-якого сегменту бізнесу можуть отримати негайний доступ до ліквідності за рахунок своєї дебіторської заборгованості, тим самим зміцнюючи свої позиції серед своїх покупців та забезпечуючи собі стабільність.
- Реверсивний факторинг знижує витрати постачальників на фінансування. Оскільки при реверсивному факторингу процентна ставка в основному базується на кредитному профілі покупця, менші постачальники мають змогу зменшити витрати на фінансування. Такі витрати є значно нижчими від тих, що доступні при кредитуванні та класичному факторингу МСБ.
- Реверсивний факторинг має обмежений вплив на баланс. Звичайна позика може негативно вплинути співвідношення власних і позикових коштів та інші показники, в той час, як реверсивний факторинг є справжнім продажем дебіторської заборгованості та не має негативного впливу на баланс постачальника.