Які фінансові інструменти існують для МСБ?

Анна Замазєєва
Голова правління Всеукраїнської асоціації фінансових компаній
Перше важливе питання: які найчастіше турбує підприємця: як точніше визначити чи можливо реалізувати бізнес ідею за кредитні кошти?
Друге важливе питання: які фінансові інструменти існують на ринку і як вони можуть допомогти бізнесу в просуванні продуктів або зниженні витрат?
Практично для будь-якого бізнесу позиковий капітал - найбільш поширене джерело фінансування операційної і інвестиційної діяльності. Одним компаніям позикові кошти дають можливість процвітати і розвиватися, для інших вони стають непосильним вантажем.
Отже, щоб з'ясувати який кредит "по кишені" необхідно скласти бізнес-план ("у домашніх умовах"). Оскільки кредитне навантаження може бути різним, тому треба визначити яку частину від фінансування ви можете узяти в кредит або яка процентна ставка не потягне вашу ідею "на дно".
Головний крок - необхідно з'ясувати маржинальність бізнес ідеї. Оскільки саме цей відсоток стане ключовим показником, який кредитний відсоток підйомний для вашого бізнесу.
Досвідчені підприємці відводять маржинальності пріоритетне значення в питанні "наскільки перспективний буде проект, чи варто їм займатися в майбутньому і чи можна його реалізувати за кредитні кошти"?
По своїй суті маржа - це фінансовий показник, який розраховується у відсотках як різниця між відпускною ціною і собівартістю послуги або товару. Це важливий показник прибутковості кожного реалізованого проекту окремо. Якщо його не рахувати, то незрозуміло, наскільки прибутково працює бізнес і куди він взагалі рухається.
Наступним кроком ми розраховуємо кредитне навантаження, тобто сукупність всіх платежів по усіх кредитах або витратах за ним. Його можна визначити у відсотках як співвідношення суми щомісячної виплати до суми отриманого кредиту, виражене у відсотках. Оптимальний рівень кредитного навантаження дозволяє виплачувати борг і відсотки без прострочень і збитку для діяльності компанії, зберегти позитивною її кредитну історію.
Загальну потребу в позикових коштах визначають складаючи операційні і фінансові плани. При цьому оцінюють і аналізують реальні можливості компанії своєчасно погашати кредит і нараховані на нього відсотки. При плануванні важливо взяти до уваги не лише кредитне навантаження, але і графік виплат. Можливі ситуації, коли графік платежів по кредиту може не співпадати з надходженням грошей на розрахунковий рахунок або в касу компанії.
Для правильної оптимізації кредиту важливо:
- правильно визначити строк кредитування. Бажано, щоб термін кредитування відповідав терміну реалізації інвестиційного проекту;
- визначити валюту кредиту. Якщо бізнес залежить від зміни валютних курсів, слід бути обережнішими в управлінні кредитним навантаженням і
- пам'ятати про постійну залежність від динаміки курсу долара, євро або інших валют;
дотримуватися узятих зобов'язань по кредиту.
У пошуках джерел фінансування, способів оптимізації в просуванні продуктів або зниженні витрат, підприємцям слід звернути увагу на всі доступні фінансові інструменти.
По-перше, це класичні кредити (позики). Як правило, банки дуже неохоче видають кредити МСБ через високий ризик неповернення, відсутністю детального бізнес-плану та предметів застави. Крім того у багатьох кредитних політиках фактично встановлена заборона на надання кредитів новоствореному бізнесу.
Великим проривом стало того, що 03 лютого цього року уряд презентував державну програму доступних кредитів 5-7-9%. Згідно з цією програмою державні банки надаватимуть кредити на створення і розширення власного МСБ під рекордно низький відсоток - 5, 7 або 9% на суму до 1,5 млн грн строком до 5 років. Можливо й інші комерційні банки підтримають ініціативу і запропонують підприємцям отримати кредит на прийнятних умовах.
У теж час, бізнесу варто звернути увагу на небанківський фінансовий сектор. Якраз фінансові компанії постійно підставляють "дружнє плече" маленькому підприємцеві, пропонуючи швидкі кредити для оперативного поповнення обігових коштів на закупівлю товарів, проведення термінової оплати оренди або оплати рекламних матеріалів. Наприклад, за 9 місяців 2019 року фінансові компанії видали близько 150 млн кредитів, тим самим надаючи допомогу малому бізнесу у момент гострої необхідності.
Другим фінансовим інструментом для МСБ є лізинг. Використати цей інструмент доцільно, якщо необхідно закупити техніку, обладнання, автотранспорт тощо.
Наприклад, підприємець планує займатися автоперевезеннями, тому засобом першої необхідності для нього є автомобіль. У разі використання інструменту лізингу, цей автомобіль купує лізингова компанія і передає його в платне користування. Таким чином лізинг можна порівняти з довгостроковою орендою. У кінці терміну дії договору лізингу право власності або повністю переходить до підприємця (фінансовий лізинг), або автомобіль просто повертається лізинговій компанії (оперативний лізинг). Значними перевагами лізингу є те, що отримуючи в користування автомобіль бізнес зберігає наявні грошові кошти у своєму розпорядженні.
По-третє, хочу звернути увагу на платіжних провайдерів - фінансові компанії, які надають послуги проведення прийому онлайн-платежів. Вартість їх послуг не висока, інтеграція досить проста, і з ними дуже просто запустити продаж товарів і послуг через digital канали.