Як українському бізнесу навести лад у грошах під час війни: рекомендації фінансових експертів Finmap
07 квітня, 2022
24 лютого 2022 року наші життя перевернула війна. Але ми знаємо, підприємці — це наполегливість, сильний дух та вміння гнучко пристосовуватися до будь-яких обставин.
Підприємницька діяльність наразі дійсно необхідна країні. Саме підприємці можуть підтримувати економіку, забезпечувати робочі місця, допомагати армії та тим, хто цього потребує.
Фінансовий експерт Finmap Катерина Супрун підготувала цей матеріал спеціально для власників та керівників українського бізнесу, щоб допомогти навести лад у фінансах та підтримати всіх, хто хоче і може продовжити свою роботу.
Тож що робити бізнесу в умовах війни?
Перегляньте доходи
- Які клієнти/проєкти/напрямки діяльності приносили бізнесу дохід раніше?
- Які з цих клієнтів/проєктів/напрямків були найприбутковішими?
- З ким можна продовжити роботу і на яких умовах?
- Які ще надходження планувалися на поточний період (наприклад, інвестиції, отримання кредитних коштів)?
Якщо ваші клієнти з України:
1️. Зв'яжіться з ними
Особисто чи через ваших менеджерів відділу продажів/сапорту. Дізнайтеся, як у них справи. Хто продовжує роботу, хто зупинив діяльність, поїхав, просто не має змоги вести бізнес.
2️. З'ясуйте, хто готовий продовжувати роботу з вами
Обговоріть умови співпраці. Війна — форс-мажорна обставина та плану дій на такий випадок немає практично ні в кого. Тому будьте максимально у діалозі, шукайте компроміси та домовляйтеся. Зараз ваше головне завдання — не заробити в моменті, а зберегти бізнес та продовжувати роботу і допомогти клієнтам втриматись також.
3️. Подумайте, як ви можете підтримати тих, хто поки що не готовий співпрацювати
Можливо, ви можете допомогти їм інформацією, корисними контактами, своєю експертною консультацією чи чимось іншим.
Якщо ваші клієнти з інших країн:
Скоріш за все, вони знають, що відбувається в Україні. І можуть як підтримувати вас всіма способами, так і побоюватися продовжувати співпрацю через нестабільний стан. Тому:
- Прокомунікуйте, як ви наразі працюєте.
- Покажіть, що у вас є план на випадок непередбачуваних ситуацій.
- Надайте актуальну інформацію про те, що відбувається саме там, де ви знаходитеся, щоб переконати, що ви дійсно в змозі продовжувати працювати.
- Також будьте максимально у діалозі, шукайте компроміси та домовляйтеся.
Результат:
Ви зрозумієте, на який дохід (а значить, і на який прибуток) найближчим часом можете розраховувати.
Перегляньте ваші витрати
1️. Систематизуйте всі витрати, які ви мали до війни
Важливо зрозуміти:
- Скільки ви витрачали щомісяця в середньому та які категорії витрат мали постійно чи періодично?
- Які з витрат наразі неактуальні зовсім? Наприклад, ви повністю закрили один з напрямків виробництва, тож і витрат, пов'язаних з ним, не буде.
- Які витрати залишаються у вашого бізнесу?
2️. Прийміть рішення по кожній категорії витрат
Чи можете ви її зменшити, відстрочити чи відмовитися взагалі? Ваше завдання зараз — максимально знизити навантаження витрат на бізнес.
Наприклад, можна домовитись з орендодавцем про часткову оплату або відстрочку платежів. Дізнатися про податкові пільги на час війни. Не забирати дивіденди.
Як вирішити, від яких витрат відмовлятися?
Дайте собі відповідь на питання: «Якщо я не зроблю цю витрату, мій бізнес зупиниться?». Якщо відповідь «Так» — залишайте, але подумайте, чи можна оптимізувати. Якщо «Ні» — відмовтеся.
Наприклад, якщо ви не придбаєте каву та печиво в офіс, бізнес зупиниться? Скоріш за все, ні. Тож можна поки відмовитись від цього. Також можна тимчасово призупинити витрати на навчальні курси для співробітників, підписки на розважальні сервіси, оплату спортзалу чи англійської для команди, змінити офіс на менш дорогий або зовсім відмовитись від оренди тощо.
Як бути із зарплатами?
Скоріш за все, ви хочете зберегти команду, щоб продовжити працювати та підтримати своїх співробітників та їх родини у складний час. Тож як це зробити?
1. Перевірте фінансову подушку безпеки бізнесу.
Чи є кошти на покриття витрат, якщо доходів не вистачить або зовсім не буде? В тому числі чи зможете ви підтримувати команду зарплатою в період призупинення роботи або падіння продажів.
2. Подумайте, як можна домовитись із командою.
Можливо, буде простіше виплачувати зарплату частинами кожного тижня. Це дозволить зняти навантаження витрат в моменті та виграти час на генерування доходів.
Результат:
У вас буде план витрат та розуміння, як їх покривати. Наразі, коли довгострокове планування майже неможливе, ви все одно почуватиметесь більше впевнено, адже у вас буде картина: що чекає бізнес найближчим часом та що саме ви плануєте робити.
Фінансові показники, за якими зараз треба слідкувати
Точка беззбитковості (точка 0)
Тобто, на яку суму бізнесу потрібно генерувати продаж, щоб вийти в 0 (покрити всі витрати). Точкою беззбитковості ще називають стан бізнесу, коли він не отримує прибуток, але й не зазнає збитків. Тобто витрати = доходам.
Наприклад, якщо щомісяця ваш бізнес витрачає $2000 (разом із собівартістю продукту/товару/послуги), то вам потрібно зробити не менше $2000 виторгу, щоб покрити ці витрати та не піти у збиток.
Це допоможе зрозуміти, скільки грошей вам треба генерувати зараз, щоб бізнес не потрапив у збитки.
Прибуток
Різниця між доходом та витратами. Те, що реально заробляє ваш бізнес. Щоб ви бачили: заробляє бізнес, зазнає збитків або виходить в 0.
Рентабельність
Це співвідношення прибутку і витрат, виражене у відсотках. Цей показник важливо аналізувати, щоб вирішити, вигідно наразі продовжувати вести кожен напрямок бізнесу/проєкт/клієнта чи ні. Або спрогнозувати, чи слід починати роботу в новому напрямку/на новому ринку.