Інклюзія та безбар’єрність є частиною ДНК компанії Danone
Компанія Danone працює на українському ринку вже понад 20 років. Інклюзія та безбар’єрність завжди були в переліку основних цінностей, на яких базувалася діяльність компанії. Втім, певний час цю тему воліли не виносити на широкий загал, вважаючи, що головне — робити, а не розповідати про добрі справи.
Але зараз Danone змінив своє ставлення до цієї теми.
«Інклюзія і безбар’єрність є в ДНК компанії Danone. Спочатку ми не демонстрували цю тему. Але якийсь час потому ми вирішили, що ті стандарти та практики, які є в компанії, потрібно показувати, щоб створювати умови для безбар’єрності та інклюзії в суспільстві також. Ділитись з іншими та показувати, що можна і так робити», — пояснює позицію Ірина Сітнікова, директорка по роботі з персоналом.
Danone завжди був відкритий для людей з інвалідністю. У компанії на різних посадах працює багато таких співробітників. Тож компанія має багатий досвід з питань підбору кандидатів, проведення співбесід, облаштування робочих місць, співпраці з громадськими організаціями. Своїм досвідом Danone щиро ділиться з іншими бізнесами, які вирішили втілювати у своїй роботі принципи безбар’єрності.
Як шукають кандидатів
Пошук на вакансію кандидатів з інвалідністю не є самоціллю компанії, відзначають у Danone. Компанія наголошує: вона є відкритою для всіх кандидатів, і саме це декларує в текстах вакансій. Тобто податися на вакансію може будь-який кандидат, немає обмежень та дискримінації за жодною з ознак.
«Ми також співпрацюємо з Національною асамблеєю людей з інвалідністю України, і, коли у нас є відповідна вакансія, ми звертаємося до них і говоримо, що готові взяти на роботу людину з інвалідністю. Але насправді проблема не в тому, щоб знайти, проблема в том, щоб створити умови, в яких людина почувала би себе комфортно», — ділиться досвідом Ірина Сітнікова.
Як провести співбесіду
В Danone наголошують: вони беруть на роботу людей з інвалідністю, тому що вважають їх повноцінними членами суспільства, з таким же правом на роботу, як і в інших людей працездатного віку. І таке ставлення в компанії демонструють одразу, під час першого знайомства, тобто під час співбесіди.
«Якщо ми не говоримо про інвалідність, яка потребує спеціальних навичок, наприклад, жестової мови, то всі інші співбесіди є звичайними. Ми не ставимо якихось окремих умов для людей з інвалідністю, вони такі самі кандидати, як і інші. На співбесіді важливо, щоб рекрутер зрозумів, що людина дійсно хоче працювати, що людина готова виходити на роботу, і щоб кандидат зрозумів, що очікування компанії від нього є такими самими, як і від всіх інших. Ми хочемо, щоб вони відчували себе повноцінними та жили повноцінним життям», — розповідає Ірина Сітнікова.
За відгуками співробітників Danone, вони дійсно почуваються комфортно і вільно в колективі.
«Я юрист, в компанії Danone працюю близько чотирьох років. У нас насправді комфортно працювати, немає ніяких бар’єрів на роботі. Мені комфортно спілкуватись як з колегами, так і з директорами. Завжди на зустрічах є повага, ти можеш сказати все, що думаєш, тебе завжди вислухають та підкажуть. У нас взагалі в компанії є культура відкритих дверей. Ти завжди можеш прийти до будь-якого директора, принести свій проєкт та отримати коментарі, як рухатись далі, як цей проєкт можна запровадити в компанії та допомогти іншим працівникам», — каже Валерій Баган.
Він каже, що під час карантину певні посади перевели на віддалену роботу, але відстань не розірвала зв’язки та командний дух.
«Вже рік, як ми не відвідуємо офіс, але це не віддаляє нас одне від одного. Ми завжди ніби перебуваємо в одній команді, в одній кімнаті. Ми завжди можемо поділитись одне з одним своєю думкою і отримати крутий фідбек», — із захопленням розповідає про свій колектив Валерій Баган.
Як налаштувати на безбар’єрність колектив
Формування єдиної команди зі спільними цінностями, з доброзичливим ставленням один до одного, — важливе для кожного бізнесу, вважають в Danone.
У компанії регулярно проходять тренінги, на яких співробітників не лише вчать толерантності та поваги до людського різноманіття, але й проводять інші просвітницькі програми.
«Підготувати колектив до того, що в їхній команді з’явиться людина з інвалідністю, дуже просто: потрібно постійно проводити програми навчання та програми просвітництва. Такі тренінги ми проводимо регулярно разом із нашими партнерами. У нас є серія внутрішніх тренінгів, на яких ми розбираємо різноманітні ситуації: як поводитися, що є дискримінацією, а що не є дискримінацією, як правильно звертатися і як неправильно звертатися до людини та ін.», — розповідає Ірина Сітнікова.
Менеджерка з навчання, лідерка із розвитку інклюзивних практик Анастасія Скакун каже: чим більше різноманіття — тим більше є нових ідей, інновацій, а від цього виграє вся компанія.
«У нас є такі посади, як ID-чемпіони, або ID-лідери [від англ. Inclusion and Diversity — інклюзія та різноманіття]. Це люди, які займаються тим, що розказують, що таке інклюзивність, що таке різноманіття. Нещодавно у нас був тиждень інклюзивності, під час якого порушували, зокрема, теми гендерної рівності. Ми зараз працюємо разом з Фондом народонаселення ООН в напрямку протидії домашньому насильству, тож запрошувала спікерку, яка розповідала, чому це важливо, чому саме зараз про це варто говорити в компаніях, чому взагалі ми про це говоримо. У нас в компанії безбар’єрність — ми можемо бути рівними, інклюзивними. Чим більше різноманіття — тим більше є нових ідей, інновацій. Це середовище, де людина розкривається та допомагає розкриватися іншим. І те, що ми робимо, насправді мотивує та надихає інших», — каже Анастасія Скакун.
Працівники Danone підтверджують: позаробочі заходи дуже важливі для них. Адже допомагають справді почуватися єдиною командою.
«Мене звати Артем, я юрист. В компанії для мене основним є рівність. У нас проходить багато проєктів з цього приводу, та я хочу зупинись на одному прикладі — на чемпіонату з футболу, який називається «Danone Nations Cup». Цей турнір у нас проходить кожні два роки. Є три типи команди: суто чоловічі, жіночі та змішані. Чому ми це робимо? Бо це про нас. Це підкреслює наш принцип рівності. Участь в чемпіонаті може брати будь-яка людина, що працює в Danone. Це і є показовим прикладом принципу рівності в колективі. Кілька років тому наша чоловіча команда з Херсону виграла цей чемпіонат, і це означає, що в Danone можливо все!» — розказує Артем Титоренко.
Як облаштувати робоче місце для людини з інвалідністю
Оскільки люди з інвалідністю працюють в Danone давно і на різних посадах, безбар’єрність у робочому просторі компанії — річ звичайна.
Втім, чотири роки тому компанія вирішила перевірити, наскільки її офіс відповідає загальним принципам безбар’єрності.
«Спільно з Індексом корпоративної рівності та Національною асамблеєю людей з інвалідністю ми вирішили провести аудит та запросили людей на візках приїхати, проїхатися офісом та подивитися, наскільки зручно їм користуватися. Вертушка на вході, наприклад, має бути зйомною, щоб людина на візку могла легко проїхати. Двері також мають бути достатньо широкими, щоб проїхав візок. Окрім того, ксерокс має бути на зручній висоті, кавовий апарат має стояти так, щоб до нього було зручно дотягнутися в тому числі з візка. Після того аудиту, в результаті порад у нас, наприклад, з’явилось місце для парковки для вагітних жінок», — ділиться Ірина Сітнікова.
До речі, через пандемію та карантин в багатьох країнах, і зокрема в Україні, багато компаній почали переводити своїх співробітників на віддалений формат роботи. І цей досвід продемонстрував, що за умови грамотної організації робочих процесів працівники на певних посадах взагалі можуть працювати з дому, навіть коли карантинні обмеження послабшали. Отже, на таких посадах також можуть працювати люди з інвалідністю. Навіть ті, кому важко працювати в офісі.
«Мене звуть Сніжана, я працюю в компанії вже чотири роки і зараз обіймаю посаду менеджера з комунікації. Моя зона відповідальності — це внутрішні комунікації, взаємодія зі співробітниками. Ми не працюємо в офісі вже майже рік, весь цей час працюємо віддалено, з дому, але ми зберігаємо близькість, яка закладена в цінностях нашої компанії. Ми спілкуємося постійно в корпоративній соціальній мережі, на онлайн зустрічах та конференціях, постійно залишаємось на зв’язку. Цей формат роботи, коли ми цілий рік працюємо віддалено, показує, що будь-хто може працювати в компанії. Ми йому доставимо комп’ютер, ноутбук, принтер, будь-яке обладнання налаштуємо. Головне — щоб ця людина розділяла наші цінності, вірила в нашу місію та хотіла бути частиною культури компанії Danone і бачила себе частиною компанії. Тут немає бар’єрів, особливо зараз, коли є інтернет. Ти не бачиш, хто саме сидить по той бік екрану. Тобі важливо лише те, як людина з тобою спілкується і чи поділяє твої інтереси», — розповідає Сніжана Морозюк, молодша менеджерка з комунікацій.
Чим далі ми рухаємося в бік глобального світу, глобальної економіки, тим більше ми розуміємо, що різноманіття присутнє і воно важливе. Інклюзія та безбар’єрність — це вибір, і цей вибір варто зробити кожній компанії, вважають в Danone. Тому що ви отримаєте безліч переваг: дружний колектив, кращі фінансові результати, ваші клієнти будуть більш задоволені.
«Це не просто агітація, ми переконалися в цьому на власному досвіді. Я рекомендую всім компаніям спробувати відкрити свої офіси, відкрити своє серце для всіх і насолодитися результатами безбар’єрності», — радить Ірина Сітнікова.
Цей матеріал створено в межах ініціативи Олени Зеленської «Без бар’єрів».
Публікація підготовлена ГО «Безбар’єрність» за підтримки Міністерства цифрової трансформації України в рамках проєкту ПРООН «Громадянське суспільство задля розвитку демократії та прав людини в Україні», що реалізовується за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Данії.