ТОП-5 помилок підприємців-початківців
15 липня, 2020
Нещодавно виповнилося двадцять п'ять років відтоді, як ми з друзями відкрили нашу першу компанію. Ми були надзвичайно натхненні ідеєю мати власний бізнес і почувалися як мандрівники, що вирушають назустріч пригодам.
З першого дня діяльності компанії партнери довірили мені керівництво, але насправді я уявлення не мав про те, що означає управляти компанією. Мені здавалося, що для цього достатньо кількох речей: згоди серед партнерів і співробітників, особистої компетентності й особистого прикладу. Але коли з'явилися перші співробітники, я зрозумів, що необхідно ще розділити сфери відповідальності, планувати роботу і вимагати виконання.
Маючи досвід більше 10 років в управлінському консалтингу, я визначив 5 помилок, які роблять більшість підприємців-початківців.
Помилка №1. Люди довго думають, перш ніж почати що-небудь робити.
Яким би ти розумним не був, якщо не почав робити, то ніколи не дізнаєшся, працює твоя ідея чи ні.
Помилка №2. Нерозуміння бізнес-моделі.
Підприємці не враховують витрати на рекламу, на забезпечення робочої діяльності та заробітну плату. На одному з майстер-класів ми розглядали воронку оборотів в онлайн і показали чітко прописану бізнес-модель компанії. У п'яти учасників зовсім не сходилась внутрішня бізнес-модель з описаною нами. Підприємець мучився два роки, його туристичне агентство було збитковим. Якщо ці моменти розписати на папері, відразу видно невідповідність. Виникає питання: «Як ця людина взагалі веде свій бізнес, не знаючи його фінансової сторони?»
Помилка №3. Безглуздий вибір партнерів для старту бізнесу.
Підприємець шукає партнерів і вступає в абсолютно божевільні партнерські відносини. Кілька років тому до мене підійшов дуже впливовий чоловік і сказав, що вже почав свою справу й домовився про партнерство з декількома людьми. Ми довго розмовляли і невдовзі я дізнався, що він поклав край цьому партнерству. Пізніше ми знову зустрілися. Чоловік дякував мені за те, що я вплинув на його рішення запускати бізнес з будь-ким.
Якщо підприємець боїться починати власну справу, жодні партнери не допоможуть побороти страх.
Помилка №4. Слабкий продукт, якщо компанія не до кінця розкручує його.
У процесі запуску консалтингової компанії я вже мав досвід, був співзасновником виробництва відзнак і це допомогло розкрутити компанію. Більшість консалтингових фірм не створюються як бізнес, а більше як бутик. Я створював саме бізнес. Деякі консалтери вважають, що вміння консультувати бізнесменів, проводити тренінги з продажу — це і є відправна точка для старту. Їхня помилка в тому, що вони не докручують бізнес до тієї точки, коли продукт повинен масштабуватися.
Насправді у них не було продукту для бізнесу. Продукт повинен бути таким, щоб він міг клонувати таких самих консультантів, як він. Необхідно розкрутити бізнес до того моменту, щоб він приносив користь і відповідав очікуванням клієнта. Коли ти досяг висот, відповідно, консалтера можна тиражувати і відтворювати продукт.
Якщо підприємець це зробив, отже, він запустив бізнес. Якщо цього немає — це всього лише мистецтво.
Помилка №5. Підприємці недооцінюють маркетинг.
Підприємець забиває повністю склад красивими залізяками, і коли ти питаєш, скільки він витрачає на рекламу, він каже, що на це йде 2 тисячі доларів. Це смішна сума, яка не принесе результату.
Сума витрат на маркетинг залежить від виду діяльності. Якщо ми говоримо про наш бізнес, який пов'язаний з навчанням і консалтингом, в офлайн — це мінімум 10% від обороту, в онлайн — мінімум 20% від обороту. Це великі гроші.
Наприклад, ми консультуємо невелику медичну компанію в Америці, де працює близько 40 осіб, стоматологічну клініку зі штатом 20 осіб. Вони витрачають 20% від обороту на рекламу і просування.
Коли підприємець навіть не намагається знайти гроші на маркетинг, щоб проінвестувати в такі цінні інструменти для розвитку, — це велика помилка.
Пам'ятайте, що помилки — це нормальний бізнес-процес. Факапи — це боляче, але чесно. Краще пізнати бізнес через біль, ніж брехати самому собі, заплющуючи очі на помилки. У разі факапу потрібно просто списати збитки і йти далі.
Коли ти впевнений, що можеш стабільно виробляти свій продукт або надавати сервіс клієнтам, берись за масштабування бізнесу. Але в цій справі не можна зволікати, тому що або ти завоюєш ринок, або інші це зроблять і стануть вище на щабель за тебе.
Олександр Висоцький
«Visotsky Consulting», «Школа власників бізнесу», «Business Booster».