Створення власної справи: найпоширеніші помилки та як їх уникнути
30 березня, 2021
Мотивів, через які люди створюють власну справу, багато. Більшість з них типові. Хтось прагне змінити світ, хтось — втілити власну ідею в життя, здобути фінансову незалежність та врешті-решт отримати омріяну свободу і можливість жити за власним розкладом. Інколи йдеться про необхідність продовження сімейної справи.
У середньому у світі майже 19% підприємств — сімейні. Це означає, що справа передається з покоління в покоління. В Україні підприємництво почало розвиватись уже після здобуття державної незалежності, тож не дивно, що кількість сімейних бізнесів ледь сягає 10%.
Ще низка підприємців стають на цей шлях тому, що це була їхня мрія або вони дуже хотіли займатись улюбленою справою, а роботи за наймом відповідної сфери знайти не змогли. Інколи створенню підприємства передує дружба і бажання працювати із друзями та знайомими.
Іноді драйвером старту власної справи є бажання довести батькам, друзям, родичам, колишнім колегам, що таки підприємець-початківець здатний побудувати своє. А ще третина підприємців започатковують підприємницьку діяльність через те, що набридло працювати за наймом.
Є підприємці, яких називають «срібними». Це — дієві люди, які, вийшовши на пенсію, розпочинають власний бізнес. І що цікаво, навіть цифрові стартапи, започатковані такими підприємцями, мають 70% вірогідність успіху, на відміну від підприємств, розпочатих представниками молодших вікових груп. Чому так? Відповідь доволі проста — такі люди точно розуміють, чого вони хочуть та як досягти бажаного результату.
Немає значення, яким є основний мотив започаткування власної справи, усіх підприємців об’єднує прагнення успіху. Фінансового, соціального, а також стабільності, що також можна вважати успіхом.
На перших кроках створення власної справи дійсно важливо не допустити помилок.
Багаторічна робота з українськими підприємцями дала змогу виокремити такі:
- Короткозорість або міопія, як її називають офтальмологи. Починаючи власну справу, людина «горить», вважаючи, що її ідея точно перспективна, адже оточення її хвалить, назва й ідея подобається всім знайомим. А хто ці знайомі, чи вони представляють ваших споживачів? Гарантую, що ринок значно більше вашого оточення. Для задоволення і схвалення знайомих можна щось робити, але чи буде це про прибуток у довгостроковій перспективі?
- «Головне — я стараюсь. Почну працювати й все саме собою вийде». Старання — це прекрасно, але чи доцільно докладати зусиль, наскільки вони ефективні, можливо, є більш продуктивні шляхи досягнення цілей.
- «Мені ніхто не потрібен». На просторах Інтернету можна знайти будь-яку інформацію, але чи надійна вона і наскільки ефективно ви нею скористаєтесь, можливо, допомога ментора або бізнес-школи дали б змогу рухатись швидше?
- «Ось стану я директором, і життя моє стане суцільною відпусткою…». Знаю точно, що відпочивати не вдасться. Робота на себе передбачає цілодобову зайнятість та повне занурення, особливо на початкових етапах.
- Надсекретність. Йдеться і про страх, що наврочать, і про те, що вкрадуть. У сучасному світі не місце секретності. Є ідея? Перевіряємо, питаємо у ринку, починаємо працювати!
- Броунівський рух початківця — це результат відсутності планування. У результаті витрачається купа зайвого часу та ресурсів.
- Нестача ресурсів. Ця помилка — найчастіше результат попередньої. Часто через те, що не було проведено аудиту, аналізу ринку, залучено партнерів, отримано коштів, часу, найнято потрібний персонал, стартапер припиняє свою роботу або переглядає її.
Результати щодо типових помилок підприємців на старті:
- Не розрахував ресурси і їх не вистачило — 22%
- Відсутність планування — 20%
- Думка, що моя ідея найкраща і вона точно усім потрібна — 14%
- Мені ніхто не потрібен, Інтернет допоможе, там усе є — 11%
- Стану я директором і буду мати купу вільного часу — 11%
- Головне — старатися, а тоді вийде само собою — 11%
- Надсекретність, не готовність ділитись своїм ідеями та планами — 8%
Якою б не була першочергова причина старту власної справи, намагайтесь уникнути типових помилок, адже підприємництво — це захопливий шлях створення власної реальності!
Декілька порад, як цих помилок уникнути:
- Спитайте в майбутніх споживачів.
- Спілкуйтесь, обговорюйте вашу ідею — це шлях до вдосконалення.
- Знайдіть ментора, долучіться до спільнот підприємців.
- Сформуйте план, витратьте час на планування. Плани будуть змінюватись, але вони точно потрібні.
- Користуйтесь професійними послугами. Юрист допоможе зареєструвати торгову марку. Сайт краще замовити у фахівця.
- Оцініть переваги та можливості партнерства.
- Вчіться. Часто наші випускники говорять, що за день навчання вони отримують знання, яких так не вистачало для росту.
Будьте готовими до змін та розвитку! Вдалих стартів!
Цією публікацією розпочинаємо низку публікацій від Школи малого і середнього підприємництва, всеукраїнського проєкту Фонду Василя Хмельницького K.Fund. Експерти ділитимуться своїми знаннями, інструментами та навичками заснування, розвитку та ведення власної справи.