Історія створення українського стартапу Camtouch
29 квітня, 2020
Ми молодий український стартап. Camtouch — це пристрій, який перетворює будь-яку поверхню на інтерактивну всього за декілька хвилин.
Виглядає це як справжня магія, адже тобі навіть не треба безпосередньо торкатися екрану, щоб взаємодіяти з інформацією, і ти, зі стилусом у руці, як чарівник з магічною паличкою. Ми допомагаємо вчителям, тренерам вражати і надихати, а дітям вчитись ефективно та із задоволенням. Ми раді, що в Україні вже облаштовано близько 300 аудиторій, ми виходимо на нові світові ринки, а оберт компанії вже перетнув межу у мільйон гривень. І захотілося вам розказати про те, як ідея перетворилась у реальний бізнес, тут, у нас, в Україні.
Шкільна ідея — також ідея
Ідея Camtouch справді з’явилась в мене ще у 10-му класі, коли виникло бажання оцифровувати свої конспекти, щоб більш ефективно їх використовувати. Не просто написав та викинув зошит, а щоб залишився матеріал в електронному вигляді. З ноутбуком тоді в школу було незручно ходити, я почав шукати способи, вивчав додатки, але вони не дуже добре розпізнавали текст. Наприклад, у Microsoft є так зване рукописне введення, там можна писати мишкою, а програма розпізнає вже текст. Тоді я подумав, що рух ручки потрібно якось перетворити в рух миші, і отримуємо розпізнання. Те, що ця технологія і пристрій стане бізнесом, я довго не міг збагнути. Я ж програміст, я просто хотів щось створювати.
Найперший успіх та органічний розвиток бізнесу
Найперший та найголовнійший успіх для мене був зібрати перший прототип Camtouch зі скла гаража, ручки та світлодіода. Справді, знакова подія. Зрештою з’являлись нові конкурси, стартап-змагання. Хороші події поступово змінювали одна одну. Все нові та нові клієнти, яким ми подобались (і яким ні, і це цілком природно). Я не думав про те продовжувати чи ні, для мене все йшло органічно. Я не заглиблювався у думки, мені подобалось робити те, що роблю.
Турбота про своїх користувачів. В нашому випадку - це українські школи
Нашими основними клієнтами є освітні інституції, а особоиво - школи. Коли напочатку ми тестували перші прототипи Camtouch, ми розсилали їх по школах України безкоштовно задля отримання їх коментарів та вражень. Для них і для нас це важливо. Зараз вже близько 300 навчальних аудиторій облаштовані з Camtouch. До того ж, звісно ми користуємось своєю додатковою перевагою, що він більш доступний за інтерактивні дошки, тому ми робимо все, щоб освіта нового покоління була доступною для кожної української школи.
Чому бути стартапом в Україні — це круто?
Стартап в Україні - це справді добре. Якщо ви стартап, то в Україні існує екосистема з різноманітних програм підтримки, фондів, фінансових грантів. На коворкінг-платформах для стартапів, таких як Lift99, UnitCity, Hub 4.0ви можете поспілкуватись з іншими фаундерами, інвесторами та навіть знайти собі команду.
Україна також активно сприяє міжнародним візитам на інноваційні всесвітні виставки та фестивалі. Початок 2020 року був дуже знаковим для нас. Завдяки UVCA та CRDF в січні ми побували на найбільш відомій технологічній виставці Consumer Electronic Show (CES) у Лас-Вегасі, США. Уявляєте? Наша команда та наша українська розробка представляється в самому Лас Вегасі! (я щасливий). А вже в лютому ми мали змогу вдруге за рік відвідати Америку і завдяки організації Startup Grind Kyiv, підтримці Міністерства цифрової трансформації України та Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України», ми опинились на Startup Grind Global 2020 у Каліфорнії, де знайшли нових партнерів та потенційних інвесторів. Казково здається, але цілком реально.
Головний плюс відкриття стартапу в Україні - безцінні українські спеціалісти, з якими працює увесь світ, перебуваючи на різних континентах, у той самий час ви маєте змогу співпрацювати з найкращими поблизу.
Про "американську мрію" усіх технологічних стартапів
Для нас ринок США - це також одна з наших цілей, але ми не обмежуємо наші амбіції. Ми хочемо, щоб наш продукт, наявні та майбутні супутні сервіси (онлайн ресурси, нові технологічні продукти) продавались у кожному куточку світу. Ми працюємо над цим. Наполегливо. Американський ринок дуже цікавий та різнобічний. Якщо вже ви та ваш продукт змогли сподобатися їм, то, з практичного досвіду, вам буде легше зайти на інші ринки світу, правильно адаптуючи свій продукт. Але він буде залишатися Made in Ukraine. Як у США, так і у Тайвані, будь-де.
Краще ризикуй, аніж не ризикуй
Сумніватися - це нормально, якісно оцінювати ризики - це конче необхідно. Якщо у вас виникає хоч якийсь сумнів в тому, а чи варто створювати щось самому, чи варто брати участь у заходах, подаватися на конкурс, там же таких як я тисячі? - Так, воно того варте.
Не взяти на себе ризик - це також ризик. Якщо ти знаєш навіщо ти йдеш на нього - ти на правильному шляху. Тому я і ризикував. Як на мене, збитки від втраченої можливості завжди набагато більші від того, якщо ти все ж таки ризикнеш. На старті нового проекту потрібно чітко продумати найголовніше - корисність власного продукту або сервісу вашій цільовій аудиторії, власна команда та постійна робота над проектом, не відриваючи зусиль та часу на умовно інший проект або бізнес.
Для компанії Camtouch я виділяю 5 головних принципів роботи:
- Чесність та відкритість. Уся робота має відбуватись в прозорих та чесних умовах для побудови надійних стосунків, заснованих на довірі.
- Завжди слухати та чути усіх (клієнтів, колег, користувачів, себе насамперед). Кожна ідея та думка є цінною та важливою, а власна інтуїція має тільки допомагати в стресових рішеннях.
- Допомагати іншим. Як в контексті побудови партнерства, так і в контексті того, що колись вам все-одно буде необхідна зворотня підтримка.
- Не співпрацювати з тими, хто натякає на відкати та знайомства. Треба пам'ятати, що репутація завжди важливіша за гроші. Пам'ятайте про це.
- Дружити з іншими гравцями на ринку, а не конкурувати. Зі своїми партнерами створюйте спільний досвід для досягнення глобальних цілей
Однак з усього цього для мене правило просте: мати надійну команду, вірити в продукт та постійно-постійно працювати. У стартаперів немає вихідних. Але як же це круто.
Про великі та малі цілі для нових стартапів. Які з них найважливіші?
Якщо ви тільки починаєте робити свій стартап, то головною метою має бути - зробити вашого клієнта по-справжньому щасливим. Основа бізнесу - проблема твого клієнта.
Те, з чого потрібно починати працювати - знайти проблему, яку ви вже можете вирішити, або знайти проблему, яку потрібно ще вирішити людям, і про котру вони навіть і не здогадуються. Є класичний приклад з історії компанії Ford. Людям потрібні були більш швидкі коні, а Форд дав їм машину. І люди були готові заплатити за таке рішення їх проблеми.