«Biopharma Plasma»: як побудувати успішний бізнес?
12 березня, 2021
Глобальна мета діяльності «Biopharma Plasma»
«Biopharma Plasma» прагне зародити та поширювати культуру донорства в країні, а також стати успішним бізнес-проєктом. Глобальна мета діяльності компанії — задовольнити потреби в препаратах плазми крові на сто відсотків.
Основні кроки, необхідні для втілення глобальної мети в життя:
- оптимізація часу;
- вивчення еластичності попиту;
- робота з даними;
- започаткування реферальної програми;
- впровадження NPS-опитування;
- робота над соціальною складовою бізнесу;
- маркетинг та інтернет-маркетинг;
- рейтингування плазма-центрів;
- відмова від ідеї створити мобільний додаток.
Детальніше про кожен із кроків далі
Оптимізація часу
Чимало часу витрачається на здійснення певних формальних процедур, насамперед під час першого візиту донора, коли йому доводиться надавати інформацію про особисті дані адміністратору центру, а згодом фактично дублювати її, заповнюючи медичну довідку, що є обов’язковим відповідно до вимог МОЗ. Нині ера цифрової трансформації породила величезну кількість можливостей, яка дозволила б оптимізувати такі процедури (реєстраційні, ідентифікаційні тощо), зробити їх менш часомісткими та обтяжливими, зокрема використання КЕП, API-технології, QR-кодів тощо. Водночас будуть дотримані всі приписи, що встановлені чинним законодавством.
Вивчення еластичності попиту
Діяльність компанії «Biopharma Plasma» заснована не на типовій бізнес-моделі «товар/послуга — гроші», а на оберненій — за здачу донором крові йому платять. Але це не означає, що компанія у своїй роботі не має бути клієнтоорієнтованою: завдання полягає не в тому, що потенційного клієнта необхідно переконати придбати товар чи скористатися послугою, а в тому, щоб заохотити здати кров. За такої обставини дуже важливо вивчити еластичність попиту: наприклад, дослідити, як зміниться кількість охочих здати кров від навіть незначного підвищення суми грошової винагороди за донацію. Усе це потрібно для того, щоб надалі встановити її розмір, який зміг би суттєво збільшити попит на донорство, але водночас не потребував значно більших витрат із боку компанії.
Інші шляхи задля залучення нових донорів
Слід розглядати донора як звичайного клієнта, а клієнт завжди відгукується на ту пропозицію, що найбільше відповідає його інтересам. Виявити ці інтереси та запропонувати в обмін на донацію саме те, що потрібно донору — принциповий момент у розширенні кола донорства. Додатково до платні, що передбачена за донацію, можна запровадити й низку інших переваг для донорів: надання знижок на здійснення покупок в аптеках, повернення частини коштів від придбання фармацевтичних препаратів, проведення обстеження стану здоров’я тощо. До того ж подібні нововведення зазвичай не потребуватимуть значних капіталовкладень.
Робота з даними
Уміння правильно використовувати інформацію та аналізувати її має важливе практичне значення. Опрацювання статистичних даних дозволяє отримати відповідь на велику кількість запитань, зокрема зрозуміти, в який момент для компанії виникають найбільші ризики втрати донора. За умови їх передбачення можливо запобігти розірванню зв’язку з донором або ж вчасно відновити такий зв’язок.
Започаткування реферальної програми
На прикладі «Biopharma Plasma» реферальна програма має такий вигляд: уже відомий донор рекомендує компанії потенційного донора, залишаючи, наприклад, його контакти. Згодом компанія встановлює зв’язок із ним. Якщо він приходить на донацію і стає фактичним донором, той донор, який допоміг компанії його залучити, отримує певну винагороду. Впровадження реферальної програми має свої переваги, зокрема створює можливості для істотного розширення бази клієнтів.
Впровадження NPS-опитування
Запорукою побудови успішного бізнесу, безперечно, є ознайомленість із думкою клієнта про досвід взаємодії з компанією. У такий спосіб можна виявити недоліки власної діяльності, подивитися на компанію очима клієнта та на основі отриманого відгуку визначити свої слабкі сторони й напрями для вдосконалення.
Робота над соціальною складовою бізнесу
За словами Олега Гороховського, сьогодні бізнес має бути соціально представленим, а також, на його думку, важливо бути активними в соціальних мережах.
«Ми живемо і ведемо бізнес у такий час, що бізнес має бути соціальним. Тобто він має бути соціально представленим. І це дуже сильно впливає на те, як клієнти сприймають ваш бренд, тому що довіряють не брендам і не логотипам, а конкретним людям. І якщо з конкретною людиною асоціюється бренд, то ти починаєш довіряти конкретній людині», — стверджує Олег Гороховський.
Маркетинг та інтернет-маркетинг
Жоден прибутковий бізнес не обходиться без створення зваженої маркетингової стратегії. Усе має відбуватися вчасно, і впровадження реклами не є винятком. Інвестувати в рекламу свого бізнесу слід у правильний момент, інакше є чималі ризики, що вкладення виявляться марними та не дадуть бажаного результату.
Рейтингування плазма-центрів
Ефективне функціонування компанії «Biopharma Plasma» неможливе без належного відстеження діяльності кожного плазма-центру. Такий моніторинг може відбуватися за декількома показниками, зокрема: показник прибутковості, показник кількості нових клієнтів, показник кількості повторних візитів, показник NPS, що згодом можуть бути інтегровані в один рейтинг.
Це необхідно для того, щоб вище керівництво компанії мало змогу бачити комплексну картину роботи філій і на основі отриманих даних приймати визначальні рішення. Водночас така практика буде корисною для керівників регіональних плазма-центрів, які, порівнюючи свої показники з показниками інших центрів, прагнутимуть стати кращими або будуть націлені на втримання своїх лідерських позицій. До того ж філії, що посідатимуть перші місця рейтингу, зможуть обмінюватися цінним досвідом з іншими плазма-центрами.
Відмова від ідеї створити мобільний додаток: чи кожній компанії він справді потрібен?
На думку Олега Гороховського, не кожен бізнес має необхідність у створенні мобільного додатку, яка визначається передусім специфікою сфери діяльності. Варто дати відповідь на питання, які проблеми клієнта будуть вирішені внаслідок використання ним мобільного додатку та чи потребує його клієнт взагалі.
«Для того, щоб щось робити, треба відповісти на питання «Навіщо?». Тому що часто ми хочемо щось зробити, бо нам здається це правильним, чи тому що так у всіх. А ось питання «Навіщо?» — це головне питання в бізнесі… Додаток — це складний проєкт. Ви маєте бути абсолютно впевнені в тому, що вам це потрібно», — стверджує Олег Гороховський.
Усвідомлення помилок як крок до вдосконалення
Оминути помилок у веденні бізнесу, особливо на початкових етапах, неможливо, однак не потрібно боятися їх визнавати, адже це перший крок до їх виправлення, а отже, до вдосконалення та досягнення омріяних вершин у майбутньому.
Повний випуск «CEO на один день» в компанії Biopharma Plasma. Як вирости в 12 разів за 4 роки?» можна переглянути за посиланням.
Більше про типові помилки у веденні бізнесу та стратегію побудови успішної компанії дізнавайтеся у відеовипусках проєкту «CEO на один день».