Як знайти вдалу ідею для бізнесу? Пошук та оцінка
22 квітня, 2021
Кожний бізнес починається з ідеї. Сучасний світ такий, що вимагає швидких дій, але пошук ідеї бізнесу — це не лише творчий, але й аналітичний процес, тож передбачте певний час для нього. Навіть якщо ідея видається вкрай вдалою вам та вашому оточенню, її потрібно перевірити на життєздатність та готовність ринку за неї платити.
Справжня, хороша бізнес-ідея повинна мати попит, задовольняти або створювати потребу. Також ідея бізнесу може бути приреченою на успіх, якщо вона є інноваційною та унікальною, не дублює аналогічні товари або послуги, хоча може бути і не унікальною, але якісно розв’язує проблеми клієнтів. І оскільки бізнес-ідея — це все-таки про бізнес, то у процесі її оцінки варто переконатися, що вона буде прибутковою в довгостроковій перспективі.
Де ж шукати ідеї для бізнесу, якщо поки є лише бажання розпочати власну справу, а ідей немає?
Ось декілька порад:
- Визначте сферу, яка вам цікава. Можливо, ви завжди мріяли шити або розпочати виготовляти меблі, або переключитись і почати працювати у сфері інформаційних технологій?
- Будьте у курсі тенденцій галузі. Цікавтесь обраною сферою, глобальними трендами її розвитку. Україна — країна необмежених можливостей, адже точно є країни, які випередили нас, чому б не підхопити їх передовий досвід і не впровадити?
- Поспостерігайте за тими брендами, компаніями, закладами, які видаються вам успішними. Іноді є сенс зустрітись з ними і просто поговорити про тенденції та про їх шлях. Не можете провести такі зустрічі, поцікавтесь їх історіями у відкритих джерелах інформації.
- Бенчмаркінг дуже допомагає. Знайдіть той бізнес, рівня якого вам хотілось би досягти або навіть його перевершити. Поцікавтесь, як цей бізнес став успішним. Дослідіть і його поразки.
- Наповнюйтесь різними знаннями. Читайте не тільки бізнесову та професійну літературу, але й перемикайтесь на класичну, художню. Мозок дає дуже нестандартні рішення в моменти таких перемикань.
- Подорожуйте, хоча б віртуально, з огляду на нинішні реалії. Це новий досвід та нове натхнення, рекомендую бізнес-екскурсії. Вони не тільки надихають, але і ще дають знання та розуміння, куди рухатись.
Виникла ідея? Далі варто здійснити аналіз. Для цього проаналізуйте ринкові умови, оцініть попит, зробіть тест вашої ідеї на життєздатність.
Як зробити перевірку ідеї? Для цього потрібно провести дослідження. Звучить інколи трохи лячно, але насправді провести дослідження просто, якщо дотримуватись певного алгоритму дій:
- Визначте ціль дослідження. Навіщо вам тестувати ідею? Що саме хочете дізнатись?
- Сформуйте пошукові питання
- Ви повинні визначити ринок, проблему, яку вирішує ідея або визначити, яким має бути продукт
- Розробіть гіпотези — можливі відповіді на ваші пошукові запитання: як звучить проблема, чи вирішить її ця ідея, що потрібно для успіху. Які результати валідації ідеї означатимуть, що ви її будете впроваджувати?
- Окресліть методи експерименту — як саме плануєте здійснити тестування ідеї. Чи проводитимете тестування? Тут доцільно вивчити вторинні джерела інформації, тобто публікації в інтернеті, зарубіжних виданнях, відвідати професійні заходи, виставки, конференції, подивитись дослідження. Також можна здійснити збір первинної інформації: провести опитування за допомогою Google Forms, зустрітись та поспілкуватись із потенційними клієнтами, як тет-а-тет, так і у фокус-групі (6-12 осіб). Також можна як таємний покупець відвідати конкурентів, пройтись по магазинах.
- Здійсніть валідацію або перевірку. Так все-таки ваша ідея життєздатна? Впроваджувати або змінювати її? В термінології стартапів такі зміни або повороти звуться півотами (pivot) і означають, що стартап переорієнтовується у новий напрям. Наприклад, соціальна мережа Instagram була задумана як професійна мережа для фотографів, але в результаті завдяки півоту ми маємо одну із найбільших соціальних мереж світу. Звичайно, її користувачами є і професійні фотографи, але до них долучилось значно більше представників інших сегментів.
Лідія Пащук
Матеріал входить до низки публікацій від Школи малого і середнього підприємництва, всеукраїнського проєкту Фонду Василя Хмельницького K.Fund. Експерти розповідають про свої знання, інструменти та навички заснування, розвитку та ведення власної справи.