12 помилок керівників, які знищують ваш бізнес
22 липня, 2020
Олександр Висоцький
Помилка № 1. Забути про власні розпорядження
Це притаманно більшості керівників у компаніях, де відсутні чіткі правила з постановки та контролю виконаних завдань. Наступаючи на ці граблі, ви привчаєте підлеглих до того, щоб вони не поспішали виконувати доручення і сподівалися, що керівник знову це забуде.
Помилка № 2. Порушення власних правил
Одного разу до мене звернувся власник досить великої юридичної компанії з питанням про дисципліну працівників. Він стверджував, що велика частина його команди постійно спізнюється на роботу, затримується на обіді й часто відпрошується додому. Я запропонував ввести правила в компанії, які будуть регламентувати робочий розпорядок. Після чого ситуація тільки погіршилася. Тоді прийняв рішення поспілкуватися з найчастішими «порушниками» і їхнім начальником. Як ви думаєте, що сталося під час зустрічі? Співробітники прийшли вчасно, а власник запізнився і поспіхом сказав: «Начальство не запізнюється, начальство затримується».
Створили наказ із трудового розпорядку — будьте ласкаві його виконувати. Звичайно, можна думати, що ви керівник і приходити на роботу до 12:00 цілком нормально, але в цьому разі домогтися виконання розпоряджень стане неможливо. А якщо будете вимагати цього від підлеглих, заплющуючи очі на їхнє обурення, ще й втратите авторитет.
Помилка № 3. Хибна оцінка
Визначати цінність підлеглого не за результатами, а за його ставленням, освітою або якістю спілкування. Це призводить до того, що навколо багато приємних людей, і доводиться за них працювати. А роботу керівника виконувати нікому.
У всіх моїх компаніях застосовують інструменти управління й один повністю виключає можливість помилкової оцінки співробітника керівником — це статистика. Для кожної людини в нашій команді є статистика, яка показує виконання цінного кінцевого продукту на посаді. У відділі продажів її розраховують у грошовому еквіваленті, в маркетингу — за кількістю отриманих потенційних клієнтів, на виробництві — за кількістю виробленого продукту і т. д.
Помилка № 4. Прийняти «недорезультат»
Іноді так важко втриматися, щоб не зробити самому, і дочекатися виконання роботи від підлеглого. Але це життєво необхідно! Коли, замість того щоб дотиснути до результату і на цьому поставити крапку, відпустити контроль у той момент, коли вже майже зроблено, ви отримуєте «недоспівробітників», за яких будете працювати самі.
На старті своєї кар'єри я працював по 14 годин на добу 6 днів на тиждень, а це більше, ніж будь-який з моїх підлеглих. З розвитком компанії я відчував, що доводиться працювати дедалі більше. Усе тому, що я доробляв справи своїх підлеглих. До мене бігли з усіма проблемами і питаннями. Починаючи від заправки принтера і закінчуючи проханнями продати за продавця товар вимогливому клієнтові. Найцікавіше, що допомагаючи, я робив всіх навколо безпорадними, бо вони знали, що я прийду і все вирішу. Тільки в цей час мої функції ніхто не виконував, тому я був втомлений і перевантажений.
Помилка №5. Розмови не по суті
Кожен з нас зустрічає в житті людей, які прекрасно говорять, але нічого не роблять. Витрачати час на неконструктивне спілкування з тими, хто дає мало результатів, але любить поговорити, — не найкраща справа для керівника.
Помилка № 6. «Добре серце»
Розуміючи, що співробітник не підходить, давати йому другий шанс або третій шанс. Якщо ця робота не для нього, керівник завдає шкоди компанії і навіть самому цьому співробітнику, прирікаючи його на поразку.
У середньому від 2 до 6 місяців потрібно новачку на те, щоб адаптуватися в компанії і показувати якісні результати. З мого досвіду: пік ефективності припадає на 2-4 рік роботи в компанії. І якщо порахувати витрати на пошук співробітника середньої ланки, беручи до уваги пошук, адаптацію, зарплату, податки, помилки (а вони неминучі), то він обходиться в 8-10 місячну зарплату. А для ТОП менеджера цінник може зрости до 2-річної.
Помилка № 7. Приховувати плани
Часто керівники не інформують своїх підлеглих про плани, а потім дивуються, чому вони не працюють на повну. Жоден співробітник не працюватиме продуктивно, якщо не матиме довіри до шефа.
Помилка № 8. Диктувати список завдань
Віддавати розпорядження усно замість того, щоб зробити це письмово. Важко контролювати, легко забути про них взагалі.
У мене в компанії взагалі заборонено давати завдання усно.
Помилка № 9. Емоційно реагувати на проблеми в роботі
Підлеглі і так зазвичай засмучуються через проблеми, а коли бачать засмученого керівника, це ще більше погіршує становище.
Помилка № 10. Екстрене делегування
Йдучи у відпустку або їдучи у відрядження, передавати справи в останній день. Це призводить до того, що після повернення доведеться розгрібати проблеми.
У мене в компаніях таке правило: відпустки ми плануємо на початку звітного року. Звісно, зміни можуть бути, але це усуває ймовірність того, що підуть одночасно всі керівники або, наприклад, всі продавці, що підірве продуктивність компанії. Також за 2 тижні до планової відпустки співробітник пише вищому керівникові лист із зазначенням, які функції кому він делегує і як забезпечить безперебійну роботу своєї сфери в період відсутності. А перед власне відпусткою пише лист всім співробітникам, з якими є прямий взаємозв'язок по роботі, лист, з яких питань до кого звертатися, чи можна турбувати і як, коли прийдеш з відпустки.
Помилка № 11. Зрозумів/не зрозумів — сам розберешся
Не піклуватися, чи розуміє підлеглий те, що від нього вимагають. Це дуже важко, особливо зі здібними людьми.
Помилка № 12. Скарги
Критикувати вище керівництво і компанію. Це підриває авторитет самого керівника, оскільки вище керівництво наділяє його владою.
Перераховані вище помилки допускають майже всі керівники-початківці, а ось якщо у вас власний бізнес або ви досвідчений керівник, вони неприпустимі. Це свідчить про те, що ви застрягли в оперативних питаннях і не маєте чіткої системи управління. Про те, як вийти з операційного управління власнику бізнесу, є багато курсів і методик, головне вчасно виявити проблему та прийняти правильне рішення.
Олександр Висоцький
«Visotsky Consulting», «Школа власників бізнесу», «Business Booster».