10 помилок, які здійснюють підприємці
Уже 12 років я консультую велику кількість бізнесів по всьому світу. І бачу, що підприємці зазнають поразок через одні й ті ж помилки. У цьому матеріалі розповім про десять основних. Якщо ви будете про них знати, то зможете вчасно помітити та запобігти.
Помилка № 1
Незвичайні ідеї
Вигадувати революційний продукт, який потенційно зможе розірвати ринок, — не дуже гарна ідея. Підприємці забувають про те, що люди досить консервативні. І незвичайний товар або послуга можуть виявитися нікому не потрібними. Дивні та незвичайні ідеї рідко бувають успішні.
Помилка № 2
«Я все зроблю сам!»
Новачок усвідомлює, що йому потрібні сайт, реклама, таргет, налагодження продажів та роботи з клієнтами. Але помилка в тому, що він намагається все це зробити самостійно. Але ж неможливо робити будь-яку роботу однаково добре.
Роблячи все самостійно, бізнесмен закладає міни-пастки в бізнес, що стартує. Щоб не підірватися на них, потрібно залучати відповідних працівників і передавати їм зайві функції.
Помилка № 3
«Щоб почати бізнес, гроші не потрібні»
Є винятки, але в більшості випадків розпочати без грошей не вийде. Не можна програмувати без комп'ютера і продавати товари, не витративши гроші на рекламу в інтернеті.
Якщо 20-30 років тому це було реально, то зараз — ні. Краще не намагайтеся зробити бізнес без грошей. Краще витратьте час на пошук коштів, які дозволять вашій компанії злетіти.
Помилка № 4
Повільне делегування обов'язків
Розпочинаючи бізнес, підприємці відразу шукають перших клієнтів. Це дуже натхненно: перші продажі, укладені договори, гроші в бізнесі. Але після перших успіхів власник не припиняє займатися продажами (а іноді виробництвом, маркетингом і ще купою функцій). Якщо він не делегує обов'язки співробітникам, бізнес перестає зростати.
Цьому заважає дивна точка зору «Ніхто не зробить краще, ніж я!». Але це помилка. Не може власник бути експертом у всьому. Навіть якщо передана функція виконується не зовсім ідеально, це все одно сприяє зростанню, адже у власника з'являється час, щоб зайнятися розвитком компанії.
Швидкість зростання бізнесу прямо пропорційна здатності делегувати. Потрібно не тільки правильно передавати обов'язки, а й щиро хотіти цього.
Помилка № 5
Занадто малі цілі
Я бачив багато бізнесів, які застрягли на рівні бакалійної крамниці. І власники таких компаній не прагнуть до чогось масштабного і великого. Так, поки є зобов'язання перед інвесторами (борги), вони хочуть заробити хоч щось. І це непогана проміжна мета на ранньому етапі.
Але величезна кількість підприємців, досягнувши цієї позначки, застряють. Продовжують самі стояти за прилавком своєї бакалійної крамниці, обслуговуючи клієнтів. А для великого зростання потрібна велика мета. Прибуткова бакалійна крамниця — ні, національна мережа прибуткових бакалійних крамниць — так!
Врахуйте, що власник одного магазину і власник цілої мережі приділяють роботі приблизно однакову кількість часу і зусиль. Ось тільки віддача, яку вони отримують від бізнесу, відрізняється.
Помилка № 6
«Найму тих, кого зможу»
Власник, який тільки почав бізнес, впевнений, що до нього не підуть працювати здатні та компетентні фахівці. А тому бере в компанію всіх: слабких співробітників, токсичних людей і взагалі тих, хто далекий від ідеалу. Виправдовує він це тим, що ситуація з персоналом зміниться, як тільки компанія збільшить дохід і підросте.
Але з такими людьми неможливо стати багатшими або зробити прорив, тому потрібно залучати життєрадісних, позитивних і здібних людей. Так, не можна відразу дати їм великі гроші, але можна дати велике майбутнє і цілі. І талановиті люди підуть на це, адже шукають виклики та перспективи.
Ніколи не варто знижувати стандарти та працювати з людьми, які доставляють дискомфорт. Так можна отруїти не тільки життя колективу, а й вбити власне бажання взагалі займатися бізнесом.
Помилка № 7
Не рахувати юніт-економіку
Підприємці-початківці схильні продавати все, що завгодно. Все заради отримання живих грошей.
Так, це дозволяє платити зарплати та оренду, розраховуватися з інвесторами. Але в той самий час — заганяє в пастку. Потрібно рахувати заробіток по кожній послузі (групі товарів), інакше будуть помилки. Повинні бути чіткі правила, що надається клієнтам, а що — ні.
Не прораховуючи юніт-економіку, неможливо розробити чіткі плани або стратегію. А це в підсумку призведе до програшу.
Помилка № 8
Не брати до уваги витрати на маркетинг
Витрати на залучення клієнтів — те, про що постійно забувають підприємці-початківці. Зазвичай спочатку клієнтів шукають серед друзів і знайомих, адже це безплатно. Але, якщо задуматися, на пошук друзів ми витрачаємо кілька років свого життя. Це не безоплатно, а взагалі — мегадорого.
Прораховуючи бізнес-модель, потрібно закладати у витрати реальні цифри на залучення клієнтів через маркетинг. Наприклад, в моїй сфері (консалтинг, навчання, тренінги) на маркетинг витрачається приблизно 15% від обороту компанії. Це великі гроші. У торгових і виробничих компаніях інше співвідношення.
Але в будь-якому бізнесі певний відсоток доходу повинен витрачатися на залучення клієнтів. Друзі та знайомі швидко закінчаться. А що ж робити далі? Знаючи ці витрати, можна правильно формувати умови роботи, ціни, знижки та інше.
Помилка № 9
Занадто рано здаватися
Підприємці заряджаються промовами про те, як гуру за три місяці вийшли з нуля на мільярдний оборот. Звичайно, деякі надихаючі історії правдиві. Але життя не завжди таке. Іноді потрібно більше часу і зусиль для подолання перешкод.
Не здавайтеся занадто рано, навіть якщо ситуація виглядає безвихідною.
Мій досвід
Прекрасно пам'ятаю відчуття, коли я відкрив філію в Нью-Йорку. У нас був досвід надання послуг в Європі, ми виконали багато роботи, щоб перевести матеріали англійською мовою. Почали використовувати ті ж самі маркетингові стратегії, але з розмахом вдарилися в бетонну стіну: це ніхто не купував.
Можна було подумати, що наші послуги нікому не потрібні, розвернутися, заплакати та піти. Але завжди потрібно шукати причину, чому щось не спрацювало. Якщо ви це зробите, зможете знайти спосіб її подолати.
Я розібрався і з'ясував, що маркетингова подача і неможливість оплати моєї консалтингової програми в розстрочку не підходять для Америки. Змінивши підхід, ми почали масово отримувати клієнтів на основні послуги. Замість того, щоб опускати руки, завжди шукайте причину невдач.
Помилка № 10
Бізнес з друзями або родичами
Упевнений, що ця помилка вбила набагато більше бізнесів, ніж будь-яка зі списку.
Ми починаємо бізнес з друзями або родиною тому, що нам страшно, хочеться отримати підтримку, працювати з людьми, яким довіряємо.
Але проблема в тому, що ці люди рідко мають ті риси чи експертизу, які потрібні бізнесу. А якщо ми беремо їх в партнери, то йдемо на компроміс. Тому завжди перед прийняттям рішення задайте собі питання, чи можна отримати те ж саме від найманого працівника. Якщо можна, не починайте партнерство взагалі.
З друзями та родичами вас пов'язують особисті відносини. А щоб компанія розвивалася швидко, у вас повинні бути бізнес-відносини. Більшості людей важко перемикатися. У результаті страждає і те, й інше.
Підсумок
У цьому матеріалі я перерахував десять найпоширеніших помилок, які допускають підприємці. І сама смертельна з них, на мій погляд, — старт бізнесу з друзями або родичами. Намагайтеся уникати їх, і тоді компанія буде розвиватися швидко.
Олександр Висоцький
«Visotsky Consulting», «Школа власників бізнесу», «Business Booster».