Національні та міжнародні можливості підтримки бізнесу під час карантину
Кредитування бізнесу
Державна кредитна програма “Доступні кредити 5-7-9%”.
Програма сприяє посиленню конкурентоспроможності українського бізнесу, створенню нових робочих місць, поверненню трудових мігрантів. У кінці квітня Уряд розширив можливості програми та можливості рефінансування діючих кредитів бізнесу за умови збереження робочих місць і зарплат найманим працівникам.
Хто може отримати: Мікро- та малий бізнес: новостворені підприємства з досвідом господарської діяльності менше 12 місяців та діючі підприємства з досвідом господарської діяльності понад 12 місяців.
Обсяг загального бюджету Програми на 2020 рік: 2 млрд грн.
Обсяг на підприємство: до 3 млн грн.
Максимальний термін кредиту: до 5 років.
Як отримати?
- Заповніть реєстраційну форму. Вона допоможе попередньо встановити, чи готові ви до участі у Програмі і де потрібна додаткова підготовка.
- Оберіть банк серед списку партнерів Програми. Якщо Ви успішно пройшли Крок 1 й дістали попереднє "Так" на отримання кредиту в межах Програми, то ваша заявка уже надійшла до банку і невдовзі його менеджери зв'яжуться з вами, щоб одержати повний пакет документів для отримання кредиту.
- Фінальне рішення банку про видачу кредиту за Програмою. Обраний банк-партнер на підставі одержаних від вас документів приймає остаточне рішення про видачу кредиту. Після цього ви підписуєте договір з банком, а держава виплачує компенсацію на отримання кредиту під ставку у 5% 7% або 9%.
На кожному етапі участі у Програмі Ви можете отримати консультацію щодо її умов, а також залишити скаргу чи побажання за телефоном 15-45 call-центру Уряду.
Детальніше про порядок надання фінансової державної підтримки суб’єктам мікро- та малого підприємництва - тут.
Нововведення Програми:
Компенсація ставки за діючими кредитами до 0% буде доступна за умови збереження не менше 60% фонду оплати праці і 80% чисельності персоналу порівняно зі станом підприємства на 1 березня 2020 року. Ця умова має зберігатися протягом усього терміну отримання цієї державної підтримки.
Отримати рефінансування в рамках антикаратинного пакету під нульову процентну ставку можуть підприємства, чий річний дохід не перевищував 10 мільйонів євро. Знято обмеження щодо максимальної суми кредиту на таке рефінансування. Обмежується лише сума державної підтримки, яка сукупно не може перевищувати за будь-який трирічний період 200 тисяч євро.
Позичальники мають можливість рефінансувати свої діючі кредити за ставкою 3%, 5%, 7% або 9% річних (залежно від категорії кредиту) на термін до 5 років у сумі до 3 мільйонів гривень.
Бізнес має змогу оформити відстрочку зі сплати не лише тіла кредиту, але й відсотків на обслуговування позики. Така відстрочка може сягати 9 місяців і залежить від мети надання державної підтримки.
Скористатися Програмою можна в державних банках – ПриватБанк, Ощадбанк, Укргазбанк, УкрЕксімБанк та комерційних банках – “Львів”, “Альянс” та “ПУМБ”.
Детальніше про розширення можливостей програми “Доступні кредити 5-7-9%” читайте тут.
Детальніше про Програму 5-7-9% читайте тут.
Надання малому і середньому бізнесу кредитів під державні гарантії (на портфельній основі).
Надання часткових державних гарантій на портфельній основі – це інструмент допомоги бізнесу, який дозволить підтримати українську економіку в складний період, дати можливість суб’єктам господарювання розвиватись, а громадянам – працювати. У кінці квітня 2020 року Уряд підтримав законодавчі зміни, які передбачають надання малому і середньому бізнесу, що зазнав фінансових втрат внаслідок пандемії COVID-19, кредитів під державні гарантії (на портфельній основі). Про це йдеться у постанові.
Хто може отримати: Малий та середній бізнес.
Обсяг загального бюджету: інформація доповнюватиметься.
Обсяг на підприємство: інформація доповнюватиметься.
Терміни надання: інформація доповнюватиметься.
Як отримати?
Гарантії надаватимуться Міністерством фінансів за пулом кредитів суб’єктів господарювання, які будуть видаватись банками-кредиторами. Після затвердження Парламентом відповідних змін до Бюджетного кодексу України та закону про державний бюджет на 2020 рік, Уряд окремими рішеннями встановить умови відбору банків та порядок надання таких гарантій. Повернення кредитів буде гарантуватись через надання відповідного майнового забезпечення виконання зобов’язань перед банком-кредитором.
Детальніше про можливість читайте тут.
Пільговий режим сплати кредитів для бізнесу на час карантину.
Пільговий режим, який пропонує НБУ – це не припинення виплати відсотків, а лише їх відтермінування на час карантину. Банки можуть звільнити клієнтів від повернення основної суми кредиту на час карантину, під час чого сам термін виплати кредиту продовжується.
Хто може отримати: малий та середній бізнес.
Максимальний термін: у Приватбанку – з 1 березня 2020 року до кінця травня 2020 року; в Ощадбанку – терміном до 3 місяців.
Як скористатись?
Банки мають самостійно пропонувати пільговий режим для громадян та бізнесу, які втратили доходи через карантин. Але якщо цього не відбулося, ви можете самостійно дистанційно звернутися до банку, що вас обслуговує, пояснити ситуацію та надіслати заявку на реструктуризацію. За словами НБУ, якщо у вас беззаставний кредит, вашим погодження на реструктуризацію може бути запис телефонної розмови, заявка на сайті банку, повідомлення в чаті.
Під час пільгового режиму для бізнесу банки не припиняють нараховувати відсотки, адже паралельно вони нараховують відсотки за депозитами іншим клієнтам. Однак сплатити відсотки можна буде вже після карантину. Штрафи та пені на період карантину заборонені законом. У такому випадку клієнтам може бути запропонована капіталізація відсоткових платежів. У НБУ зазначають, що капіталізація дозволить бізнесу залишатися ліквідним, а фізичним особам – підтримувати необхідний рівень поточного споживання.
Порядок надання податкових канікул залежить від конкретних випадків та домовленостей клієнта з банком. На час реструктуризації банки не мають права підвищувати ставки по кредитах та не повинні вимагати комісій за проведення процедури.
Детально можна прочитати тут.
Соціальні гарантії
Виплати по догляду за дітьми фізичним особам-підприємцям першої та другої груп спрощеної системи оподаткування.
Соціальна допомога передбачається для ФОПів, які мають дітей у віці до 10 років і зареєстровані на першій або другій системі спрощеної системи оподаткування та сплачували єдиний соціальний внесок. Виплати здійснюватимуть одному з батьків (опікуну) на кожну дитину на період карантину та протягом 1 місяця після його завершення. Розмір допомоги залежить від віку дитини.
Хто може отримати: ФОП першої та другої груп спрощеної системи оподаткування.
Обсяг загального бюджету: 1,6 млрд грн.
Обсяг на підприємство: для ФОП, що мають дітей до 6-ти років передбачено 1 779 грн; для ФОП, що мають дітей віком від 6-ти до 10-ти років - 2 218 грн..
Терміни надання: під час дії карантину та протягом 1 місяця після його завершення.
Як отримати?
Допомога на дітей призначається і виплачується ФОПам, які обрали спрощену систему оподаткування, та належать до першої та другої групи платників єдиного податку, і сплатили єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за всі місяці 2019 року або протягом усіх місяців 2019 року після державної реєстрації ФОП.
Призначення та виплата допомоги здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міських районних рад у містах (органи соціального захисту населення) за зареєстрованим місцем проживання фізичної особи-підприємця. Допомога на дітей призначається з місяця звернення заявника і виплачується через уповноважені банки. Для призначення допомоги на дітей заявник має подати чи надіслати до органу соціального захисту населення заяву за формою, згідно з додатком постанови, у паперовій або електронній формі із зазначенням рахунка в установі уповноваженого банку. Подані документи розглядаються протягом трьох робочих днів з дня отримання.
Детальніше про можливість читайте тут.
Допомога працівникам підприємств через часткове безробіття на період карантину
Допомога по частковому безробіттю на період карантину надається центром зайнятості особам, з якими роботодавець оформив трудові відносини, внаслідок вимушеного скорочення тривалості робочого часу у зв’язку із зупиненням чи скороченням діяльності. Допомога надається за зверненням роботодавця для її виплати працівникам, з якими не припинено трудові відносини. Розмір допомоги не може перевищувати розміру мінімальної заробітної плати.
Хто може отримати? Працівники, з якими роботодавець оформив трудові відносини, крім осіб, що отримують пенсію чи працюють за сумісництвом.
Обсяг на підприємство: виплати за кожну годину, на яку працівникові скорочено тривалість робочого часу, з розрахунку двох третин окладу, встановленої працівникові.
Терміни надання: з першого дня скорочення тривалості робочого часу працівників у межах строку зупинення чи скорочення діяльності, але не більше 30 календарних днів після завершення карантину.
Як отримати?
Допомога по частковому безробіттю на період карантину надається роботодавцям на строк зупинення чи скорочення діяльності у разі сплати роботодавцем єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування протягом шести місяців, що передують даті зупинення чи скорочення діяльності.
Виплата працівникам малих та середніх підприємств допомоги по частковому безробіттю здійснюється роботодавцем. Для отримання такої допомоги роботодавець звертається до центру зайнятості за місцем реєстрації його як платника єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та подає такі документи:
1) заяву у довільній формі, в якій зазначається інформація про належність роботодавця до суб’єктів малого або середнього підприємництва та додаються засвідчені роботодавцем копії документів щодо середньої кількості працівників та доходу роботодавця за календарний рік, що передує року подання до центру зайнятості документів;
2) засвідчену роботодавцем копію наказу із зазначенням дати початку зупинення чи скорочення діяльності;
3) відомості про працівників (прізвище, ім’я, по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта), які мають право на допомогу по частковому безробіттю на період карантину;
4) довідку ДПС про сплату єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за останні шість місяців, що передують даті зупинення чи скорочення діяльності.
Після прийняття рішення (протягом трьох робочих днів з дня подання документів) щодо призначення допомоги центром зайнятості здійснюється перерахування роботодавцю коштів для виплати працівникам допомоги. У свою чергу, роботодавець виплачує допомогу працівникам у строк не більше, ніж три робочих дні після надходження коштів на рахунок підприємства. Виплата допомоги працівникам здійснюється роботодавцем з першого дня скорочення тривалості їх робочого часу у межах строку зупинення чи скорочення діяльності, але не більше 30 календарних днів після завершення карантину. Детальніше про порядок оформлення допомоги дізнавайтесь у додатку до постанови Уряду.
Детальніше ознайомитись з інструкцією від Державної служби зайнятості можна тут.
Податкові пільги та інші можливості для бізнесу
Звільнення від сплати ЄСВ.
Фізичні особи-підприємці та самозайняті особи звільнились від сплати ЄСВ поки на період з 1 березня 2020 року до 30 квітня 2020 року. Також Парламент планує до 31 травня 2020 року продовжити термін звільнення ФОПів від сплати ЄСВ за себе, але при цьому вони не звільняються від сплати ЄСВ за своїх працівників.
Хто може скористатись? Фізичні особи-підприємці та самозайняті особи.
Терміни дії: з 1 березня 2020 року по 30 квітня 2020 року (можливе офіційне продовження терміну до 31 травня 2020 року).
Як скористатись?
Звільнення відбувається автоматично. Якщо платник вже здійснив оплату внесків за зазначені два місяці ще до 18 березня (дати набрання чинності відповідного закону), то такі суми зараховуватимуться податковими органами без будь-яких заяв у рахунок майбутніх платежів, за умови відсутності у такого платника сум недоїмки, штрафних санкцій або пені по єдиному внеску.
Детальніше про можливість читайте у нашому матеріалі або в інформаційному листі ДПС.
Мораторій на проведення перевірок бізнесу на час карантину.
Запроваджено мораторій на проведення податкових перевірок на період до 31 травня 2020 року. Всі перевірки, що були розпочаті, але ще не були закінчені повинні бути також призупинені до 31 травня 2020 року.
Однак, даний мораторій не розповсюджується на документальні позапланові перевірки передбачені у зв'язку з декларуванням відшкодування ПДВ з бюджету на суму, що перевищує 100 тисяч гривень.
Хто може скористатись? Фізичні особи-підприємці.
Термін дії: до 31 травня 2020 року.
Як скористатись?
Мораторій на проведення податкових перевірок не розповсюджується на камеральні перевірки, адже камеральні перевірки не потребують виїзду представників податкової за місцем перебування платника податку, вони проводяться в межах приміщення контролюючого органу на підставі раніше поданої податкової звітності. Згода платника податку на проведення такої перевірки та його присутність не потрібна.
Якщо перевірка була закінчена до 17 березня 2020 року, то контролюючий орган зобов'язаний оформити належним чином результати такої перевірки (відповідним актом чи довідкою) та надіслати (вручити) платнику податків податкове повідомлення-рішення.
ФОП має право оскаржити результати перевірки шляхом подання відповідних заперечень на акт перевірки, а також відповідно оскаржити податкове повідомлення-рішення. Необхідно зазначити, що строки передбачені адміністративним процесуальним кодексом на судове оскарження ППР продовжено на термін дії карантину.
Детальніше про можливість читайте у нашому матеріалі.
Відтермінування запровадження нових правил РРО.
Продовжено можливість не застосовувати РРО платниками єдиного податку 2-4 груп, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує ліміт у 1 млн грн.
Хто може скористатись? Фізичні особи-підприємці
Термін дії: до 1 серпня 2020 року.
Як скористатись?
Продовжено можливість не застосовувати РРО платниками єдиного податку 2-4 груп, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує ліміт у 1 млн грн., крім тих, які здійснюють:
- реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту;
- реалізацію лікарських засобів, виробів медичного призначення.
При цьому, надання платних послуг у сфері охорони здоров’я виключено із зазначеного переліку. Такі послуги можна буде надавати в межах зазначеного ліміту до 1 січня 2021 року.
З 1 січня 2021 року до 1 квітня 2021 року продовжено можливість не застосовувати РРО платникам 2-4 групи, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1 млн грн., крім тих, хто здійснює: реалізацію товарів через Інтернет; реалізацію технічно складних побутових товарів; реалізацію лікарських товарів, надання медичних послуг; реалізацію ювелірних виробів; роздрібну торгівлю уживаними товарами; діяльність ресторанів, кафе (крім місць харчування в закладах освіти); діяльність туристичних агентств; діяльність готелів; реалізацію текстилю; реалізацію деталей та приладдя для автотранспорту.
До 1 січня 2021 року продовжено період, протягом якого санкції за невикористання РРО будуть застосовуватись у зменшених розмірах, а саме:
- 10% від вартості товарів за перше порушення;
- 50% від вартості товарів за кожне наступне вчинене порушення.
Починаючи з 1 січня 2021 року такі санкції уже будуть складати 50% від вартості товару за перше порушення та 100% від вартості товару за кожне наступне порушення правил видачі чеку покупцю.
Детальніше про можливість читайте у нашому матеріалі.
Актуальні грантові та міжнародні можливості для бізнесу
Гранти від Програми USAID “Конкурентоспроможна економіка України” для малих та середніх підприємств, власницями та керівницями яких є жінки.
Програма USAID “Конкурентоспроможна економіка України” приймає грантові заявки від українських малих та середніх підприємств, якими керують і володіють жінки, що бажають розширити свій діючий бізнес. Заходи з розширення бізнесу можуть бути спрямовані на підвищення продуктивності та збільшення виробництва, вихід на зовнішні ринки, розширення асортименту продукції, підвищення ефективності бізнесу завдяки запровадженню інноваційних та ІТ-рішень тощо.
Хто може отримати: малі та середні підприємства, якими керують і володіють жінки.
Обсяг загального бюджету конкурсу: до 12 млн грн.
Обсяг на підприємство: від 300 тис. грн до 1 млн грн.
Кінцевий термін: 31 травня 2020 року.
Як отримати?
Основні критерії:
- річний оборот підприємств має бути більше ніж 500 тис. грн;
- брати участь можуть юридичні особи: фізичні особи-підприємці, товариства з обмеженою відповідальністю тощо, окрім неприбуткових організацій;
- більше 50% - доля статутного капіталу, яка належить жінкам, якщо на грант подається співвласниця підприємства;
- найменший внесок гратноотримувачки має складати не менше 25% від загального бюджету грантової діяльності.
Крім того, грантова заявка має містити “Pitch Deck” або презентацію грантового проєкту до 5 слайдів, а також всі Індикатори (продажі, інвестиції) необхідно вказувати за рік. Якщо виникають питання під час підготовки грантової заявки, їх можна надсилати на пошту Grants@CEPUkraine.org.
Детальніше про конкурс дізнавайтесь тут.
Грантові програми для інноваційних проєктів від Українського фонду стартапів
Грантові програми для інноваційних проєктів від загальнодержавної інвестиційної програми Українського фонду стартапів за ініціативи Кабінету Міністрів України.
Фонд надає фінансування компаніям на початкових стадіях їхнього розвитку (pre-seed та seed) та фінансує перспективні та інноваційні ідеї технологічних стартапів, які демонструють високий потенціал глобального комерційного успіху.
Хто може отримати: український бізнес, який мріє завоювати світові ринки.
Обсяг гранту: від 25 тис. доларів США до 75 доларів США.
Старт прийому нової хвилі проєктів: 11 травня 200 року.
Як отримати?
Процес відбору стартапів для надання грантів відбувається на конкурсній основі: компанії оцінюються та обираються радою незалежних інвестиційних експертів.
Серед основних вимог для проєктів: компанія-заявник має бути комерційно орієнтованою. Цільові сектори, які включають, але не обмежуються наступними: штучний інтелект (AI), доповнена реальність (AR/VR), великі дані (BigData), блокчейн, кібербезпека, захист (Defence), медицина та охорона здоров’я, подорожі, фінансові технології (FinTech), освітні технології (EdTech), робототехніка, професійні послуги, програмне забезпечення як послуга (SaaS), виробництво, електронна комерція, інтернет речей (IoT).
Ознайомитись із можливостями національної та міжнародної підтримки бізнесу можна у нашому матеріалі.
Детальніше про вимоги конкурсу дізнавайтесь на сайті Українського фонду стартапів.
Можливості від ЄС
Малий та середній бізнес – опора економіки України, тому ЄС разом із міжнародними фінансовими установами спрощують доступ до наявних кредитних ліній та міжнародних програм підтримки.
На порталі Карта можливостей МСП доступний перелік актуальних програм ЄС, спрямованих на фінансування для українських малих та середніх підприємств.
Дізнавайтесь детальніше, як вийти на міжнародні ринки, де знайти фінансові ресурси та як розвинути навички ведення бізнесу.