Мінімальний маркетинг для бізнесу: Чому стратегія – той самий перший крок?
15 липня, 2020

Наталія Холод, СЕО комунікаційної агенції «ВАРТО».
Чи можна недооцінити маркетинг у бізнесі? Можна, але краще не треба. Як мінімум він формує додаткову вартість продукту, який виробляє підприємець. Ну а головне: правильно побудований маркетинг дає можливість не вмовляти купувати твій продукт, а відразу показати переваги, зрозуміти споживача та зробити вибір свого продукту легким і приємним.
Знаю це і як підприємець, і як маркетолог. П’ятнадцять років тому, коли створювала власну агенцію, я вже розуміла важливість маркетингу, за плечима був значний досвід у реалізації політичних кампаній і стратегій для великого та малого бізнесу.
Звісно, хочеться якогось універсального рецепту дій на кшталт чарівної палички: зробити ось так — і твоя компанія одразу ж зміцніє та злетить. Та чарівної палички не існує, універсального рецепту немає. Але є ті самі необхідні кроки, які дозволять не нівелювати власну працю, а, навпаки, якісно зміцнити бізнес.
Визначте свою цільову аудиторію
Який на вигляд ваш споживач? Його вік, стать, захоплення, звички? Ви впевнені, що знаєте портрет людини, яка підходить та бере з полиці саме ваш товар? Помилка, яку найчастіше роблять у бізнесі, — приміряють свою послугу на себе. Начебто виробник товару і є його споживачем. Не знаю, на жаль це, чи на радість, але в 70% компаній портрет власника і портрет клієнта — це абсолютно різні люди.
У своєму бізнесі ви маєте чітко зрозуміти, хто ваш споживач. Це те, що маркетинговою мовою називається «цільова аудиторія». І це саме те, що ми з самого початку робимо для наших клієнтів, — малюємо детальний портрет.
Ми дуже любимо проводити дослідження, щоб зрозуміти, чим живе потенційний клієнт нашого замовника. Ми продумуємо, для кого цей продукт, і дуже глибоко вивчаємо споживача.
«Дівчина Аліна» — наприклад, так звати нашу споживачку йогурту. Ми знаємо, яку музику вона слухає, чим цікавиться, що любить, а що — ні, чи займається спортом і піклується про своє здоров’я. Так, це збірний образ, але ми дуже ретельно його прописуємо. Навіщо ми це робимо? Пропонуючи замовнику маркетингові інструменти, ми завжди кажемо: «Подивімося на цю ситуацію очима умовної дівчини Аліни: їй це сподобається і як вона на це відреагує?».
Продумайте стратегію дій
Яким би не був ваш бізнес — великим чи малим, перш ніж використовувати якісь маркетингові інструменти, потрібно створити для нього грамотну стратегію. Без неї всі ваші дії будуть просто набором розрізнених рухів. Наприклад, господиня захотіла приготувати борщ та почали кидати в каструлю все, що є під рукою, — банан, сіль, червоний перець для кольору. Зрозуміло, що гарної страви не вийде. Окрім картинки того самого борщу, треба знати його рецепт.
Продумуючи стратегію, пам’ятайте та тримайте перед очима 3 речі:
- Хто ваша цільова аудиторія?
- Чим вона живе?
- Які її проблеми вирішує ваш продукт?
А ще дуже важливим є розуміння унікальності своєї торгової пропозиції: чим саме ви відрізняєтесь від інших?
Якщо є можливість — залучіть консультантів
Якщо треба вибирати, то для створення маркетингової стратегії я б рекомендувала залучити фахівців, а реалізовувати можна спробувати самостійно. До прикладу, ми в своїй агенції робимо два види деталізації стратегій. В обох випадках ми розробляємо глибоку стратегію з аналізом конкурентів, трендів, ринку тощо. Однак для великих компаній ми розробляємо стратегію та реалізуємо її. Для середнього й іноді малого бізнесу створюємо стратегію з детальною розробкою тактики і значною кількістю пояснень, щоб клієнт міг її реалізувати власноруч, залучаючи нас як консультантів.
Ми проводимо дослідження в комплексі: вивчаємо відкриті джерела, аналізуємо ринок, спостерігаємо (приходимо як таємний покупець і дивимося, що відбувається в інших). Якщо вимагає задача та дозволяє бюджет, проводимо серії глибинних інтерв'ю, організовуємо фокус-групи. Якщо у вас як бізнесу немає бюджету для глибинного дослідження споживача, то, як мінімум, перші три кроки потрібно зробити. У такий спосіб ви зможете побачити картину повністю.
Пам'ятайте, ті інструменти, що спрацювали в бізнесі вашого знайомого, не факт, що працюватимуть у вас. Саме після вивчення ваших клієнтів починається визначення маркетингових інструментів, які необхідно підібрати конкретно для вашого споживача (соцмережі, робота з блогерами, публікації у ЗМІ тощо).
Побудова маркетингової стратегії, визначення свого споживача, вибір правильних інструментів — все це дозволить вашому бізнесу якісно розвиватись. І за можливості залучайте до роботи консультантів — професійна агенція підбере всі інструменти, які посилять конкретний бізнес відповідно до сьогоднішніх реалій.