Франчайзинг в умовах кризи. Кейс Олександра Алєксєєнка
07 серпня, 2020
Експерти в сфері економіки і бізнесу одностайні в думці, що сьогодні франчайзинг є однією з найуспішніших форм ведення бізнесу. У світовій економіці франчайзингова модель масштабування застосовується практично у всіх галузях. Нижче — перелік порад щодо розвитку франчайзингу в умовах кризи.
Для тих, хто купує франшизу (франчайзі)
Багатьох бізнесменів і підприємців непокоїть питання, які заходи необхідно вжити, щоб зберегти позиції на ринку в умовах кризи.
- Купуючи франшизу, яка перевірена часом, франчайзі насамперед страхує себе від закриття в перший рік роботи. Адже більше половини щойно відкритих підприємств закриваються вже в перші два роки існування.
- Франчайзі отримує всебічну підтримку від досвідчених експертів, працюючу і перевірену бізнес-модель, налагоджену систему, а також право використовувати відомий бренд.
В умовах кризи доцільно сплачувати роялті і вкладати кошти у вже перевірені послуги. Франшиза дає надію на фінансову і економічну стабільність, а також довговічність бізнесу.
Під час придбання франшизи варто пам’ятати, що на ринку існує велика кількість недобросовісних франчайзерів.
- Варто довіряти тільки тим брендам, які працюють на ринку не один рік і користуються попитом серед споживачів.
- Уважно читайте договір комерційної концесії, обговорюйте з франчайзером всі деталі проєкту.
- Вибирайте партнера, який викликає у довіру, гарантує підтримку на всіх етапах співробітництва.
Для тих, хто продає франшизу (франчайзер)
Вижити в умовах кризи досить складно, але цілком можливо, якщо зробити правильні стратегічні дії.
Антикризові заходи, які допоможуть зацікавити або утримати партнерів:
1. Проаналізуйте портрет потенційного франчайзі, подумайте, за рахунок чого ви можете розширити коло потенційних партнерів:
- змістити акценти на малі міста;
- залучити старших за віком партнерів;
- проаналізувати пропозиції для топ-менеджерів великих компаній (в кризовий період цей сегмент особливо часто лишається без роботи);
- запропонувати інвесторам варіанти інвестування в нові об’єкти тощо.
2. Перегляньте концепцію наявної франшизи свого бізнесу
- майте антикризовий формат франшизи, який буде відрізнятися від решти форматів своєю простотою реалізації, значно меншим об’ємом інвестицій, необхідних для його запуску, відповідно і меншим терміном окупності бізнесу.
3. Продумайте формат конверсійного франчайзингу
Наприклад, приєднати до мережі окремих дрібних конкурентів зі сфери вашого бізнесу. Для таких партнерів у вас мають бути пільгові умови вступу в мережу:
- максимально знижений паушальний платіж;
- мінімізація витрат на ребрендинг та інші.
4. Передивіться територіальну стратегію розвитку франшизи
Зробіть комплексну територіальну пропозицію (на місто чи регіон) більш привабливою.
5. Тимчасово зменшіть паушальний (вступний) платіж:
- тимчасово зменшений його розмір для нових партнерів;
- знижка для окремих партнерів з відносно слабких регіонів чи міст з невеликою кількістю населення;
- сума паушального внеску може бути «розбита» на кілька щомісячних платежів.
6. Тимчасово зменшіть роялті (зазвичай щомісячні платежі) або застосуйте прогресуюче роялті.
7. Скоротіть поточні витрати франчайзі:
- рекламні матеріали коштом компанії-власника;
- безкоштовна доставка.
8. Систематизуйте бізнес-процеси та перегляньте присутність свого бізнесу в інтернеті, додайте онлайн-складову.
9. Передивіться маркетингові інструменти, більше фокусуйтеся на сьогоднішніх трендах:
- навчання персоналу та надання послуг онлайн;
- спільна робота через єдиний інтернет-магазин та кол-центр.
10. Проведіть бенчмаркинг конкурентів, перегляньте маркетинг бренду, франшизи загалом.
Олександр Алєксєєнко
В умовах кризи франчайзерам і франчайзі слід дуже серйозно ставитися до вибору партнерів. Тільки в цьому випадку франчайзинговий бізнес стане дійсно вигідним рішенням.
Олександр Алєксєєнко