Дев'ять перспективних можливостей для підтримки бізнесу під час війни
27 червня, 2022
Війна — сильний виклик для підприємців. Попри все, зараз існує багато можливостей, які допоможуть побороти кризу та вийти на новий етап роботи.
Можливість 1 — PROZORRO
Prozorro.gov.ua — онлайн-платформа, де державні та комунальні замовники оголошують публічні закупівлі (тендери) через майданчики для закупівлі різних товарів, робіт і послуг, а представники бізнесу змагаються в таких закупівлях за можливість поставити товар/виконати роботи чи надати певні послуги.
На початку війни Кабінет Міністрів України ухвалив Постанову №169 від 28.02.2022 «Про деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану», за якою більшість замовників під час воєнного стану почали укладати прямі договори і припинили оголошувати публічні закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі».
Проте, якщо порівнювати показники оголошених закупівель на початку війни і зараз, можна помітити значне збільшення оголошених закупівель. Тому, всупереч воєнному стану, левова частка замовників продовжує проводити публічні закупівлі відповідно до Закону, а в учасників є можливість брати в них участь.
Можливість 2 — Prozorro+
Через війну багато замовників та виконавців публічних закупівель втратили зв’язок. Тому з’явилась потреба у створенні нової платформи, яка допоможе замовникам знайти постачальників найбільш необхідних товарів у період воєнного стану. Так виникла платформа Prozorro+. Майданчик створений для забезпечення нагальних потреб держави та відновлення українського бізнесу в часи війни.
Prozorro+ працює як для потреб гуманітарних штабів, Збройних сил України, так і військово-цивільних адміністрацій і державних або місцевих органів влади. Для бізнесу це безкоштовна можливість вийти на нові ринки збуту.
Можливість 3 — ProZorro Market
ProZorro Market — платформа, через яку замовник може придбати необхідний товар у кілька кроків без застосування процедур закупівель чи спрощеної закупівлі. Учаснику достатньо лише один раз пройти кваліфікацію на платформі, а далі чекати на замовлення й відправляти їх за вказаною адресою.
Відбір постачальників до електронного каталогу Prozorro Market здійснюють централізовані закупівельні організації ДУ «Професійні закупівлі» та ДП «Медичні закупівлі України». Вони розміщують оголошення про відбір постачальників в електронній системі закупівель.
Для того, щоб стати постачальником платформи, необхідно подати заявку на кваліфікацію до оголошення про відбір постачальників у категорію товарів, яку ви плануєте продавати на державному маркетплейсі.
Можливість 4 — участь у комерційних закупівлях
Комерційні закупівлі — це сучасний інструмент, за допомогою якого проходять комерційні торги, на яких постачальники змагаються один з одним за право укласти контракт з бізнес-замовником. Комерційний замовник може швидко придбати потрібні товари або послуги для своєї компанії за найбільш вигідною ціною.
Наприклад, на комерційних тендерах на майданчику Zakupki.Prom, навіть під час війни, понад 300 активних закупівельників шукають для себе товари, роботи, послуги.
Навіть під час воєнного стану українські компаній, громадські організації, фонди використовують електронні комерційні закупівлі для оптимізації закупівельних процесів. Стати учасником комерційної закупівлі може юридична особа чи фізична особа-підприємець.
Можливість 5 — скористатися програмою релокації підприємств
Релокація підприємства — це програма відновлення економіки держави завдяки переміщенню підприємств з територій, що наближені або знаходяться в зоні бойових дій, у безпечні регіони на заході України. До програми може долучитися будь-яке підприємство, здійснивши повну або часткову релокацію своїх потужностей. Програма поширюється на регіони, що постраждали від бойових дій.
За інформацією Міністерства економіки України, за час війни цією програмою уже скористалось 601 підприємство. 390 з них уже відновили роботу на нових майданчиках у західних регіонах України.
Можливість 6 — продовження бізнес-діяльності в країнах ЄС
Вимушені переселенці з України в європейських країнах часто стикаються з браком інформації про правила й процедури оформлення власного перебування, продовження бізнес-діяльності, працевлаштування та отримання допомоги. Організація підприємницької діяльності в ЄС вимагає вивчення особливостей законодавчих систем кожної з країн, ретельне дослідження ринку конкурентів та детальну підготовку бізнес-плану. Уряди Європейських країн допомагають українським інноваційним компаніям брати участь у конкурсах на отримання фінансування своїх проєктів.
Наприклад, запущено віртуальний центр Дія.Бізнес для того, щоб надати всі необхідні відповіді в дистанційному форматі, поки українці не можуть повернутися додому.
З якими питаннями можна звертатися?
- Отримання статусу тимчасового захисту чи інші правові підстави перебування на території іншої держави.
- Надання допомоги із житлом та екстрені контакти підтримки щодо працевлаштування для громадян України.
- Надання інформації щодо ведення бізнесу в 7 країнах ЄС (а саме, в Польщі, Болгарії, Чехії, Словаччині, Словенії, Литві та Німеччині) та як згодом зробити релокейт в Україну.
Детальніше, як отримати безкоштовну консультацію, можна дізнатись за посиланням.
Можливість 7 — доступні кредити
Для бізнесу гарною можливістю є долучення до державної програми «Доступні кредити 5–7–9%». Програма передбачає спрощення доступу підприємств малого та середнього бізнесу до банківського кредитування, а саме отримання кредитів за зниженою процентною ставкою. Програма дозволяє бізнесу залучити до 60 млн грн під 0% на період дії воєнного часу +1 місяць з гарантією від Уряду на рівні 80%. Для роздрібних торгових мереж доступні кредитні кошти в розмірі до 1 млрд грн під 5% річних, що дає їм змогу вчасно розрахуватися з постачальниками та поповнити фінансовий баланс.
Детальніше про зміни до програми під час дії воєнного стану можна дізнатись за посиланням.
Можливість 8 — міжнародні закупівлі
Міжнародні закупівлі відкривають нові можливості для бізнесу в умовах воєнного та післявоєнного стану. Основні донорські організації, які проводять такі закупівлі: Європейський банк реконструкції та розвитку, Програми розвитку ООН (UNDP), Crown Agents та ін.
Де можна знайти такі закупівлі? Частина таких закупівель розміщена на Prozorro в розділі «Новини», «Закупівлі міжнародних організацій».
Міжнародними донорами, які можуть здійснювати закупівлі в Україні, можуть бути:
- Німецьке товариство міжнародного співробітництва (GIZ);
- БО «Українська освітня платформа» у партнерстві з UNICEF Україна;
- Організація Global Communities;
- Crown Agents Limited;
- The United Nations Development Programme (UNDP) — Програма розвитку Організації Об’єднаних Націй (ПРООН);
- European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) — Європейський банк реконструкції та розвитку;
- Світовий банк — World Bank.
Такі закупівлі, крім платформи Prozorro, розміщуються на офіційних сайтах міжнародних організацій. Наприклад:
- На вебсайті Програми розвитку Організації Об’єднаних Націй (ПРООН)
- На порталі Глобального ринку ООН
- На сайті Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР)
Можливість 9 — локалізація виробництва
Верховна Рада України нещодавно узгодила зміни до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо локалізації виробництва, який набере чинності 14 липня 2022 року. Локалізація виробництв — поширена у світі практика стимулювання промислового розвитку. Впровадження цього інструменту є важливим сигналом для іноземних інвесторів. Адже тепер, вкладаючи кошти в українську промисловість, інвестори отримають ринок збуту, підкріплений гарантованим попитом на свою продукцію.
За новим законом, з 2022 до 2032 року, закупівлі деяких видів продукції машинобудування на суму понад 200 тис. грн відбуватимуться лише за умови її локалізації. Тобто за умови, що при виробництві дотримується показник української складової.
Для бізнесу також важливо враховувати ступінь локалізації виробництва — показник місцевої складової у питомій вазі вартості сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектуючих виробів, робіт, послуг та інших складових вітчизняного виробництва у собівартості товару, що є предметом закупівлі. Визначення ступеня локалізації забезпечує отримання певних переваг під час закупівель, оскільки використання нецінового критерію під час оцінки тендерних пропозицій / пропозицій учасників для замовника є обов’язковим.