Антикризовий менеджмент або як бути готовим до всього у 21 столітті. Власний досвід та рекомендації від Ribas Hotels Group
27 грудня, 2022
За останні три роки український бізнес зіткнувся з багатьма кризовими ситуаціями. Пандемія коронавірусу та війна вже навчили підприємців гнучкості, однак щоразу нові складнощі потребують свіжих ідей. В такому випадку не обійтися без антикризового менеджменту, що є дієвим інструментом врегулювання складних і нестандартних ситуацій.
Загалом антикризове управління — це процес порятунку компанії від руйнівних впливів та можливість для подальшого розвитку бізнесу. Є два типи антикризового менеджменту — профілактичний і надзвичайний.
Профілактичне кризове управління
Воно включає дії, що ведуть до мінімізації допустимого рівня ризику для бізнесу.
Доволі важко точно спрогнозувати коли виникне кризова ситуація, адже вона майже завжди з’являється несподівано. Зазделегідь розроблена стратегія дасть змогу бізнесу зекономити час, який необхідний для продумування дій з управління ситуацією, оперативно реагувати на неї, додатково продемонструвавши клієнтам свою гнучкість.
До прикладу, готелі мережі Ribas Hotels Group готувались до можливих кризових ситуацій заздалегідь. Об’єкти були оснащені всім необхідним ще до початку повномасштабного вторгнення, щоб у бізнесу була можливість працювати автономно попри будь-які умови.
«Це було закладено ще в момент проєктування приміщень. З огляду на те, що у разі вимкнення електропостачання, критично важливо відновити його одразу альтернативним методом, адже це питання сервісу», — розповів Андрій Маренчук, виконавчий директор Ribas Hotels Group.
Так, у власникам готелів варто мати генератори, які забезпечують необхідну потужність, запас води, а також альтернативні варіанти опалення — енергетичне чи газове. Також важливо продумати як забезпечити гостей інтернетом. Наприклад, підключити декілька провайдерів чи додатково закупити комплекти Starlink, аби мати резервну лінію на випадок відключень інтернету. Повністю підготуватись до кризової ситуації неможливо, адже важко передбачити все. Тому важливо постійно оновлювати антикризову стратегію.
Надзвичайне кризове управління
Це дії, що застосовуються з огляду на ситуацію, що виникла, аби її стабілізувати й усунути негативні наслідки.
Одним із варіантів адаптації до кризи сервісного бізнесу є впровадження додаткових послуг. До прикладу, окрім звичного сервісу в кризові часи, власникам бізнесу необхідно запропонувати додаткові актуальні продукти/пропозиції. Саме так зробили в мережі готелів Ribas Hotels Group з початком екстрених відключень світла в українських містах.
«Майже всі наші ресторани при готелях ми переформатували під коворкінги, до нас можна прийти попрацювати, сплативши за місце, як у коворкінгу. Тобто з огляду на те, що ми автономні — в нас є світло та інтернет, ми можемо дати можливість людям працювати. Ця послуга має попит. Також ми почали здавати номери на тиждень і більше. Гості можуть орендувати номер для проведення зустрічей у робочий час — з 8:00 до 20:00», — розповів Андрій Маренчук.
Додаткові послуги дають змогу закладам працювати та підтримувати робітників. Адже будь-які витрати, навіть паливо для генератора, необхідно окупити. В сучасній ситуації для сервісного бізнесу продавати світло — можливість залучити нових клієнтів.
Ще одним варіантом додаткового сервісу для готелів може бути укладання договорів із компаніями, які на випадок блекауту планують переїхати туди та працювати звідти. До прикладу, готелі можуть підписати договір з компанією, яка щомісячно буде вносити кошти, аби тримати місця для несподіваного заїзду всієї команди з сім’ями до готелю. Багато бізнесів думають про такий варіант, адже ситуація в країні сильно впливає на мотивацію співробітників. Коли працівники розуміють, що у разі повного блекауту вони не зможуть ні працювати, ні нормально існувати, це позначається на їхньому психологічному стані та, відповідно, на якості їхньої роботи. Така послуга нині актуальна і готелі можуть таким чином знаходити клієнтів і генерувати прибуток.
Антикризовий менеджмент потребує від бізнесу вміння швидко пристосуватись до нових умов й запропонувати клієнтам ту послугу, яка зможе закрити потребу. З введенням комендантської години великою проблемою для людей є неможливість дістатись додому вчасно. Тому, до прикладу, готелі можуть пропонувати спеціальний знижений тариф для гостей, які заїжджають до 23:00.
«Сервісність перейшла на новий рівень гнучкості. Нас COVID-19 дещо підготував, адже ледве не найбільше вдарив по готельній і ресторанній сфері. З того часу сервісний бізнес більш гнучкий, нині ми просто продовжуємо рухатись вперед», — зауважив Андрій Маренчук.
У сучасних реаліях керівник, як і вся його команда, має бути насамперед підприємцем. Варто не боятися вигадувати нові рішення, аби втримати бізнес на плаву. Те, що актуальне сьогодні, завтра може стати абсолютно незатребуваним. Для того, аби бути керівником в умовах кризи, потрібно бути гіпергнучким. Також не варто забувати, що в кожній кризі можна знайти позитивний аспект для бізнесу. Зазвичай складні часи очищують компанії від нежиттєздатних стратегій, а також допомагають адаптуватись до викликів сучасного світу.