Як бізнесу економити на послугах маркетингу, використовуючи фріланс
Чому фріланс дешевше
Замовлення на фрілансі завжди коштують менше, ніж в агентстві. Чому? Підприємству потрібен офіс, його власникам — прибуток, водночас додаються податки. Ці складові додаються до зарплати спеціалістів та враховуються у вартості послуг. До того ж в агентстві є спеціалісти, яких замовник навіть не помічає: кадровики, бухгалтери, секретарі тощо. А ще, щоб залучити клієнтів, потрібно використовувати рекламу.
Через відсутність цих затрат замовлення у стороннього виконавця завжди коштуватиме дешевше. Навіть якщо працює команда фрілансерів, то і їхня праця коштуватиме менше, ніж робота агентства. Фрилансеру не потрібен офіс — він працює вдома, у нього немає начальства, яке забирає прибуток. Податки багато фрілансерів, як і раніше, не платять. Незалежні спеціалісти обходяться без реклами: замовлення вони отримують або через сарафанне радіо, або через фріланс-платформу.
Уявіть, що вам потрібен email-маркетолог. В агентстві ви спочатку спілкуєтеся з менеджером з продажів, далі, якщо ви вирішили співпрацювати, то будете контактувати з проєкт-менеджером, який уже спілкується з профільним відділом чи конкретним спеціалістом. Це впливає на гнучкість роботи і терміни. Проєкт-менеджер може вести багато клієнтів. Хороший фрілансер також працює на кілька клієнтів, але їхня кількість явно менша.
З іншого боку, під час роботи з фрілансерами не обходиться без підводних каменів. Від виконавців можна почути про те, що терміни роботи затримуються, а далі можуть бути різні варіанти: через те, що пропадає електрика, інтернет і хворіє бабуся. В агентствах такого немає, якщо хтось і захворів, то його підміняють колеги. Водночас якщо у вас масштабний та амбіційний проєкт, то фрілансер, найімовірніше, не візьметься за нього, розуміючи, що не має достатньої експертизи та кількості «рук».
Відповідальність і сервіс
Проговоримо принципи роботи. Вважається, що агентство працює більш прозоро, але на практиці — навіть якщо ви приходите до серйозного агентства, то завдання можуть доручити стажисту або тому самому фрілансеру. Утім, і на фрілансі виконавець може передоручити роботу іншій людині.
Якщо говорити про сервіс, тут явна перевага на боці компаній. Їхні співробітники вміють спілкуватися, дотримуватися корпоративного етикету та носити краватки. Серед фрілансерів багато людей, які не напружуються щодо того, який мати вигляд і як спілкуватися. На першому місці у них — завдання. Тому, якщо у вас є досвід роботи з агентством і ви вирішили звернутися до фрілансера, то знадобиться час на адаптацію. Утім, серед виконавців-одинаків є й такі, хто навчився упаковувати свої послуги та гідно спілкуватися з клієнтами. Є приклади, коли з окремих фрілансерів виростали агентства.
Під час вибору підрядника ми йдемо до того, у кого позитивна репутація. У випадку з агентством краще вибирати відомі компанії, придивлятися до їхніх клієнтів, портфоліо та сертифікатів. Дивіться також на відгуки. Зрозуміло, що на певних ресурсах їх можна контролювати, але загальний настрій клієнтів ви відчуєте. Рейтинг на тому самому Фейсбуці залишається об'єктивним. З фрілансером також основний критерій — це репутація. Однак якщо спеціаліст зареєстрований на фріланс-сервісі, то там зібрана вся необхідна інформація: рейтинг, портфоліо, відгуки. Після верифікації за людиною закріплюється індивідуальний профіль, і в разі невдалої роботи виконавець уже не зможе видалити старий акаунт і створити новий. Гарантій додасть служба підтримки, яка в разі спорів перевірить роботу і терміни. Розуміючи це, виконавець буде більш активним та відповідальним.
80% проблем у роботі виникає через некоректно описане завдання. Коли ТЗ прописано нечітко, кожна зі сторін трактує його по-своєму. Це правило працює з усіма підрядниками. Якщо з фрілансерами є можливість звернутися до арбітражу, то з агентствами, звичайно, треба укладати договір. Водночас документ має містити чітке ТЗ, терміни та відповідальність сторін, яку вони несуть у разі невиконання зобов'язань.