Антикорупція для малого та середнього бізнесу
Рекомендації щодо впровадження принципів доброчесної роботи в діяльності малих та середніх підприємств, які є основою економіки України, а також — ланкою ланцюга постачань великих українських та міжнародних компаній.
Конвенція ООН проти корупції закликає держави, які її ратифікували, оголосити поза законом щонайменше:
Хабарництво державних службовців
Підкуп національних державних посадових осіб
Підкуп іноземних державних посадових осіб і посадових осіб міжурядових організацій
Розкрадання, неправомірне привласнення або інше нецільове використання майна державною посадовою особою
Зловживання впливом
Зловживання службовим становищем
Незаконне збагачення
Підкуп у приватному секторі
Розкрадання майна в приватному секторі
Відмивання доходів, отриманих у злочинний спосіб
Приховування
Перешкоджання здійсненню правосуддя
Відповідно до цього підходу, 10-й принцип Глобального договору ООН закликає компанії працювати проти корупції в усіх її формах, включно з вимаганням та хабарництвом.
У приватному секторі для запобігання корупції також треба вживати заходи, які унеможливлюють:
Створення неофіційної звітності
Проведення необлікованих або неправильно зареєстрованих операцій
Ведення обліку неіснуючих витрат
Відображення зобов’язань, об’єкт яких неправильно ідентифікований
Використання підроблених документів
Навмисне знищення бухгалтерської документації раніше строків, передбачених законодавством
Приклади корупції в ланцюжку постачання:
- шахрайство із закупівлями;
- відкати;
- шахрайське виставлення рахунків;
- корупційні дії за участю урядів та інших державних структур;
- постачальники, які корупційно обходять вимоги охорони здоров’я та безпеки;
- постачальники, які ухиляються від законних правоохоронних органів;
- постачальники, які уникають необхідного ліцензування;
- постачальники, які дають хабарі працівникам митниці або органам ліцензування;
- постачальники, які дають хабарі державним службовцям, щоб обійти податки.
Прямий вплив корупції в ланцюжку постачань часто замінюється непрямим впливом на управлінський час і ресурси на розв’язання проблем, юридичну відповідальність, репутаційні втрати.
Клієнти (великі транснаціональні корпорації) мають інтегрувати ризики корупції у свої повсякденні процеси, щоб типова програма управління ланцюгом постачань включала:
- принципи постачальника;
- Due Diligence;
- освіту постачальників;
- виконання контракту;
- аудит;
- додатковий антикорупційний контроль.
За певних обставин клієнти також можуть нести відповідальність за корупційні дії, які їхні постачальники вчиняють від їхнього імені.
Компанії, які залучають свій ланцюжок постачань до антикорупційних програм, можуть:
- поліпшити якість продукції;
- знизити рівень шахрайства та пов’язаних із цим витрат;
- підвищити репутацію свого бізнесу;
- покращити умови для бізнесу;
- створити більш стійку платформу для майбутнього зростання.
Розділ створено в рамках національного проєкту з розвитку підприємництва та експорту Дія.Бізнес командою Офісу з розвитку підприємництва та експорту за підтримки Глобального договору ООН в Україні.